Ulaşım teknolojisindeki en ilginç tasarımlardan biri olan hovercraft, geleceğin aracı olmaya aday. Hareket ettiği zeminin üstünde süzülerek uçan bu sıra dışı makine, hem karada hem denizde yol alabilmesi nedeniyle hiçbir coğrafi sınır tanımadan dünyanın en ücra köşelerine ulaşabilme becerisine sahip.

Hovercraft'ın çalışma prensibi, aracın bir hava yastığı üzerinde ilerlemesidir. Normal hava basıncından daha yüksek basınçlı hava, motorlar tarafından tabana doğru püskürtülür ve aracın yerle temasının kesilmesi sağlanır. Böylelikle araç yerin biraz üstünde hareket eder. Dikey hareketin yanında, aracın ileriye olan hareketi, zemine dik olacak şekilde yerleştirilmiş pervaneli motorlar tarafından sağlanmaktadır. Manevra kabiliyeti ise yine bu motorlarının kendi ekseni etrafında döndürülmesi ve aracın arka tarafında bulunan kanatlar ile sağlanmaktadır. Alt bölüm, etek adı verilen esnek bir materyal ile çevrilmiştir, bu sayede hava yastığı bir noktada tutulur ve hava kaçışı engellenir.

Hovercraft düşüncesi ilk olarak 1700'li yıllarda İsveçli bilim insanı Emanuel Swendenborg tarafından şekillendirildi. Swendenborg, tersine çevrilmiş bir kayığın altına doğru yeterince basınca sahip havanın verilmesi durumunda, bu aracın suyun üzerinde kalabileceğini iddia etmişti. Fakat dönemin teknolojik seviyesi bu projenin hayata geçirilmesi açısından henüz çok geriydi. Daha ciddi çalışmalar 1870'li yıllarda İngiliz mühendis Sir John İsaac Thornycraft tarafından yapılmıştır. İngiliz mühendisin bazı deneyler yaptığı ve fikrin patentini aldığı bilinmektedir. Birçok farklı bilim insanı çeşitli tasarımlar yapsa da hiçbiri teoriyi kanıtlamaya yetecek kadar başarılı olamamıştı. Ama İngiliz mucit Christoper Cockerel tüm tasarım sorunlarını çözerek ilk başarılı prototipleri 1950'li yıllarda ortaya çıkardı. Bu başarısından dolayı "Sir" unvanına layık görülen Cockerel, 1959 yılında SR-N1 adı verilecek olan ilk başarılı hovercraftın da üretilmesini sağlamış oldu.

Günümüzde tek kişilik araçlardan dev SR-N4 yolcu hovercraftına kadar çok geniş bir yelpazede üretilmiş olduklarını görüyoruz hovercraftların. SR-N4, 1970'lerden beri Manş Denizi'ni son derece hızlı bir şekilde geçerek Fransa-İngiltere seyahatlerinde en çok tercih edilen araçlardan biri olma özelliğini sürdürüyor. Bu devasa araç, 450 yolcuyu ve 65 aracı rahatça taşırken saatte 90-100 kilometre gibi hızlara da kolaylıkla ulaşabiliyor.

Askeri alanlarda da kullanılan bu araçlar, özellikle çıkarma amacıyla kullanılmaya çok elverişli olduğundan birçok ülkenin deniz kuvvetlerinde etkin görevler alıyor. Zemine temas etmedikleri için deniz ve kara mayınlarından etkilenmeyen bu araçlar, özellikle Körfez Savaşı'nda aktif olarak yer aldı.

Hovercraftın başlıca avantajı hızlı olması, aynı zamanda herhangi bir yola veya limana ihtiyaç duymaması. Sürtünme kuvvetine maruz kalmadığı için yakıt sarfiyatı da oldukça düşük.

1960'ların başında hızlı hovercraftlardan denizlerde, çöllerde ya da buzlarla kaplı bölgelerde yararlanılabileceği düşünülmüştü. Fakat kısa sürede sorunların farkına varıldı; tuzlu suyun etkisiyle sık bozulan parçalar ve manevra güçlükleri, bu aracın tam olarak bekleneni vermemesine sebep oldu. Fakat teknolojideki gelişmeler sayesinde bu tasarımın daha da geliştirileceğine kesin gözüyle bakılıyor. Zaaflarından arındırılıp, iyi olduğu konularda geliştirilmesi halinde hovercraftların ulaşımda eşsiz bir yer edineceği şimdiden söylenebilir.

Kaynak: http://www. marslogistics. com

Yapılan Yorumlar

Henüz kimse yorum yapmamış.

Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.

Yorum Yapın

Adınız:
E-Mail:
Mesajınız:
Doğrulama: Güvenlik Kodu
 
Hosts Dosyası Nedir?     Ekinoks Nedir?     Vista Transformation Pack 5.5     Avedesk 1.3 Bölüm 1     İntel'in Core 2 Duo E6400'ü %56'lık oc ile fiyat-performans kralı     Samsung'un 32 GB Flash Sürücüsü Görücüye Çıktı     M-Audio MobilePre USB - USB Beslemeli, Pre-amplifikatörlü USB Ses Kartı     İşte Karşınızda Yeni Honda Civic     Cubase 4 - Devrimci bir kilometre taşı Müzik prodüksiyon yazılımı.     M-Audio, Avid/Digidesign tarafından satın alındı - İki dev birleşti     Avedesk Bölüm2     VW Touran CCS (BiZEL Motorlu Tek Araç)     StrokeIt 9.5     AMD: Fusion ile CPU ve GPU'yu Birleştiriyor.     Murat Günak kimdir?     Arama Motorları Nasıl Çalışır?     Barkod Nedir?     Java Destekli Telefonlar için 3D Performans ve Kalite Testleri     VW Tiguan ( Küçük Touareg )     Cubase 4 - Kontrol Odası (Control Room)     MouseIMP Pro     C-Metisse (Citroen'in Yeni Bombası)     SSL Nedir? Nasıl Çalışır?     Avedesk Bölüm 3 - Ave Scripter Eklentileri     Ürün İncelemesi: Toshiba USB 2.0 1GB Flash Bellek     Windows Vista Sidebar     Beklenen oyun: Trackmania UNITED çıktı!     H-racer ve Hydrogen Station     Ürün İncelemesi: APC Back-UPS RS 1000VA Kesintisiz Güç kaynağı(KGK)     Ekran Kartları Nasıl Çalışır?     AMD FireSTREAM Kartlara Logosunu Verdi     VISTA TRANSFORMATION PACK 6.0     Pardus Linux 2007 Beta 2     Samsung'tan Dünyanın En İnce Cep Telefonu     Saab Bio Power     Apple iPhone     Hidrojen Kullanan Otomobil Sayısı Her Geçen Gün Artıyor!     Nintendo Wii Haber Kanalı Artık Yayında     Yüzyılın icadı: Erke Dönergeci     10.000 Pardus     Vista'nın da çıkmasıyla beraber 4 çekirdekli işlemciler artık standart hale geliyor     Mobility Radeon X1900     Avedesk Eklentilerin Ayarlanması     Dünyanın İlk Boxer Turbo Dizel Motoru     ATI Catalyst 7.2 Sürücüleri Çıktı!     Yüzyılın yarış oyunu: Test Drive Unlimited!     Dizüstü Canavarı: Monster T2-Rex T72M575U1     Microsoft Virtual PC 2007     Vista üzerinde IIS 7.0 Kurulumu     MSN alternatifi, kullanıcıların yeni gözdesi: Trillian     Video oyunları çocukları zayıflatıyor     Kuantum Bilgisayarlar     HP iPAQ Voice Messenger 510 ; Ses tanıma, Wi-Fi, Windows Mobile 6.0 hepsi bir arada     Corel WordPerfect Lightning' in halka açık beta sürümünü yayımlıyor!     F1'e geri sayım…     Toshiba'dan 51 GB HD DVD     Intel 11X Fabrikasını Yenliyor     Casper, dört çekirdekli Intel CoreTM 2 Quad Q6600 işlemciye sahip yeni modelini pazara sundu.     Far Cry'ın devam oyunu, muhteşem grafikleriyle: Crysis     Değişen İklim Değil,Enerji Olsun!..     IBM Dünya'nın En Güçlü Bilgisayarını Geliştriyor     Küresel Isınmanın Nedenleri? Sebepleri?     Hard Disk Pazarının Kralı: Seagate     Vista Aero Reloaded     Yod'm 3D     Elbit Systems VIPeR "avcı-katil" robotu çıkarıyor     Adobe'den Ücretsiz PDF Oluşturma Hizmeti     Türk insanına has Google Logoları…     AeroClear Glass for Vista Theme     Hava Kirliliğini Arttıran Sıcaklık İnversiyonu- Bölüm2     Ati HD2900XT, Nvidia 8800GTX'a Karşı: Crysis Demo ve 3DMark06 Testleri     NuSphere PhpED IDE     İTÜRO     768MB 8800GTX, 512MB ATI HD 2900XT, 640MB 8800GTS Oyun ve 3DMark06 Testleri     Mucitlerimiz Gün Işığına Çıkıyor     Free Loader güneş pili     İTÜ Robot Olimiyatları     Yenilenebilir Enerji Kaynakları Nelerdir?     Beynimiz Nasıl Öğreniyor?     Kuzey Işıkları'nın Dansı     Boğaziçi Üniv. Robot Günleri     Motorlarda Piston Tipleri ve Kullanılan Malzemeler     Motorlarda Yanma Odaları ve Özellikleri     Güneş Enerjisi Nedir?     Crysis'in sahne tasarımlarına bir göz atalım     Geleceğin Yakıtı, Hidrojen Nedir?     Colin McRae: DIRT     Hidrojen Yakıt Pilleri Nasıl Çalışır?     Güneş Enerjisinden Elektrik Nasıl Elde Edilir?     Hidrojen Nasıl Elde Edilir?     Bilgisayarın İcadı, Tarihçesi ve Dünyanın İlk Bilgisayarı     Telefonun İcadı (Alexander Graham BELL)     Hidrojen Yakıt Pili Çeşitleri Nelerdir?     Zoho, Google Docs'a Yeni Rakip     Microsoft ‘Surface' piyasada     ASUS Eee PC Notebook     Hidrojen Enerjisinin Konutlarda Kullanımı: Hidrojenin Evlerde ve İşyerlerinde Kullanılması     Samsung'un yeni telefonu SGH-L760 ile videolarınız Youtube'a     Need For Speed: PRO STREET     Bilgisayar dünyasında son gelişmeler…    
Coğrafya
Coğrafya Sitesi
Tarih Sitesi
Türkçe Sitesi
Bilgi Sitesi
Bilgiler