Swiss Air’ın 111 sefer sayılı uçağı, 2 Eylül 1998'’de Kanada açıklarında denize çakıldı bu korkunç kazadan kurtulan olmadı. Deniz yatağından çıkarılan enkaz, inanılmaz boyutlardaydı. Yalnızca kablo ve elektronik aksam bile 250 km'’lik bir uzunluğa erişiyordu.

Swiss Air enkazında 2 milyona yakın parçaya ulaşıldı ve neredeyse hepsi incelenmek zorunda kaldı. Bu kalıntıların arasında bir yerde araştırmacılar işe yarayabilecek bir kanıt bulmaya çalıştılar. Böylece o tek parçayla Swiss Air’ın 111 sefer sayılı uçağının başına ne geldiğini bulabilirlerdi. Araştırmacılar ilk kritik ipucunu, kokpit ses kayıtlarından elde edildi. Pilotlar nereden geldiğini tespit edemedikleri bir koku almış ve acil iniş kararı vermişlerdi. Pilotlar, ‘’Panpan’’ terimini kullanarak iniş istedi Panpan, kuleye acil bir durum olduğuna ilişkin haber vermekte kullanılan uluslararası bir terimdir ve Mayday’den bir kademe aşağıdır.

Bunun üzerine Swiss Air 111, Halifax’a yönlendirildi ve derhal alçalmaya başladı. Halifax, pilotlara 20 dk uzaklıktaydı. Uçakta her şey kontrol altında gibi görünüyordu. Acil durum ilanından kısa bir süre sonra kuleyle irtibat kesildi ve uçak sessizliğe büründü. Atlantik saatiyle akşam 10:30’da Atlantik Okyanusu’nda şiddetli bir patlama duyuldu. Kokpit, ses kayıtlarına bakıldığı zaman söz konusu, arızalı bir uçak değil kokpitte çıkan bir yangındı. Uzmanlar uçuş verilerinde hiçbir arıza veya sorunla karşılaşmamıştı yani uçakla ilgili bir sorun görünmüyordu. Araştırmacılar okyanustan çıkarılan enkazla dolu koca bir hangarda çalışmalara devam ediyordu. Sonunda bazı yanık izlerine rastladılar yangın kokpitin arka kısmında yardımcı pilotun arkasında yer alan panelde çıkmıştı. Bu ipucu uzmanları beklenmedik bir şüpheliye, birinci sınıfta ki eğlence sistemine götürdü. Swiss Air ‘de ki MD11’lerin birinci sınıf bölümleri dünyanın en karmaşık eğlence sistemine sahipti. Birinci sınıfta ki yolcular, kendi seçtikleri filmleri izleyebilir, internete girebilir ve hatta kumar oynayabilirdi. Bu sistem MD11'in orijinal tasarımında yoktu. Sistemin bazı eksiklikleri vardı. Devreler çok ısınıyordu ve harcadığı güç çok fazlaydı; ayrıca sürekli olarak çalıştığı için kabini çok etkiliyordu. Örneğin, kabin sıcaklığını sürekli artırıyordu yapmaları gerektiği gibi bir kapatma düğmesi koymamışlardı. Herhangi bir ek soğutucu sistem yoktu.

Ne zaman bir uçağa piyasaya sonradan çıkan elektronik bir sistem eklerseniz, uçağın ilk tasarımına ilişkin orijinal bütünlüğü o kadar tehdit etmiş olursunuz. Kablolarda ki bu sorun iletildiğinde Swiss Air filosunda ki diğer tüm uçaklardan bu sistem derhal kaldırıldı. Ancak; araştırmacılar uçakta ki yangının bu hızda yayılmasına yardım eden bir başka parçaya ulaştı. Uçakta kullanılan kablonun yalıtım kaplaması, oldukça yanıcı bir madde olan metalik poli etilen olan terra heli ile kaplıydı. Bu poli etilen kaplama, dünya genelinde ki tüm yolcu uçaklarında sıkça kullanılan bir maddeydi. Kullanılan maddelerin yandıktan makul bir süre sonra, kendiliğinden sönmesini öngören yanıcılık testlerinden bir şekilde geçmişti.

Uçakta ki bu termoakustik malzeme, oldukça yanıcıydı. Ne kadar testlerden geçmiş olsa da yine de alev alabilirdi ve yangının yayılmasına yardım edebilirdi.

111 sefer sayılı uçakta yangın, hızlı bir şekilde kokpitten birinci sınıfta ki mutfağa sıçradı. Bazı parçalar 1100 derecelik sıcaklıkta meydana gelebilecek izler taşıyordu. Uçuş ekibinin panpan anonsundan 12 dk sonra kokpitte ki tüm sistemler devre dışı kaldı. Kazadan sonra Swiss Air filosunda ki tüm MD11'’lerden bu yanıcı kaplamayı kaldırdı. Sektörde ki diğer şirketler de bu kararı takip etti.

Kategoriler:

Yapılan Yorumlar

Henüz kimse yorum yapmamış.

Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.

Yorum Yapın

Adınız:
E-Mail:
Mesajınız:
Doğrulama: Güvenlik Kodu
 
Hosts Dosyası Nedir?     Ekinoks Nedir?     Vista Transformation Pack 5.5     İntel'in Core 2 Duo E6400'ü %56'lık oc ile fiyat-performans kralı     Samsung'un 32 GB Flash Sürücüsü Görücüye Çıktı     Avedesk 1.3 Bölüm 1     M-Audio, Avid/Digidesign tarafından satın alındı - İki dev birleşti     Cubase 4 - Devrimci bir kilometre taşı Müzik prodüksiyon yazılımı.     M-Audio MobilePre USB - USB Beslemeli, Pre-amplifikatörlü USB Ses Kartı     VW Touran CCS (BiZEL Motorlu Tek Araç)     Windows Vista Güncelleştirme Paketi     Avedesk Bölüm2     StrokeIt 9.5     AMD: Fusion ile CPU ve GPU'yu Birleştiriyor.     Murat Günak kimdir?     Arama Motorları Nasıl Çalışır?     NanoTeknoloji Nedir?     Barkod Nedir?     VW Tiguan ( Küçük Touareg )     Java Destekli Telefonlar için 3D Performans ve Kalite Testleri     Cubase 4 - Kontrol Odası (Control Room)     SSL Nedir? Nasıl Çalışır?     MouseIMP Pro     Avedesk Bölüm 3 - Ave Scripter Eklentileri     Ürün İncelemesi: Toshiba USB 2.0 1GB Flash Bellek     Beklenen oyun: Trackmania UNITED çıktı!     H-racer ve Hydrogen Station     Windows Vista Sidebar     Ürün incelemesi: Saitek P3000 Wireless PRO Gamepad     Ürün İncelemesi: APC Back-UPS RS 1000VA Kesintisiz Güç kaynağı(KGK)     VISTA TRANSFORMATION PACK 6.0     Ekran Kartları Nasıl Çalışır?     AMD FireSTREAM Kartlara Logosunu Verdi     Yüzyılın icadı: Erke Dönergeci     Nintendo Wii Haber Kanalı Artık Yayında     Samsung'tan Dünyanın En İnce Cep Telefonu     Hidrojen Kullanan Otomobil Sayısı Her Geçen Gün Artıyor!     Saab Bio Power     Apple iPhone     10.000 Pardus     Super Mario artık Nintendo Wii ‘de     Vista'nın da çıkmasıyla beraber 4 çekirdekli işlemciler artık standart hale geliyor     TecrubeliPilotAraniyor.COM     Avedesk Eklentilerin Ayarlanması     Dünyanın İlk Boxer Turbo Dizel Motoru     Ford Mustang Giugiaro Konsept     Kuantum Bilgisayarlar Geliyor     Yüzyılın yarış oyunu: Test Drive Unlimited!     Dizüstü Canavarı: Monster T2-Rex T72M575U1     ATI Catalyst 7.2 Sürücüleri Çıktı!     Microsoft Virtual PC 2007     Video oyunları çocukları zayıflatıyor     Vista üzerinde IIS 7.0 Kurulumu     Kuantum Bilgisayarlar     Yahoo Messenger Vista !     MSN alternatifi, kullanıcıların yeni gözdesi: Trillian     Corel WordPerfect Lightning' in halka açık beta sürümünü yayımlıyor!     Intel 11X Fabrikasını Yenliyor     Toshiba'dan 51 GB HD DVD     F1'e geri sayım…     Casper, dört çekirdekli Intel CoreTM 2 Quad Q6600 işlemciye sahip yeni modelini pazara sundu.     HP iPAQ Voice Messenger 510 ; Ses tanıma, Wi-Fi, Windows Mobile 6.0 hepsi bir arada     Far Cry'ın devam oyunu, muhteşem grafikleriyle: Crysis     Değişen İklim Değil,Enerji Olsun!..     IBM Dünya'nın En Güçlü Bilgisayarını Geliştriyor     Küresel Isınmanın Nedenleri? Sebepleri?     Vista Aero Reloaded     Hard Disk Pazarının Kralı: Seagate     Yod'm 3D     Oyunlar yeni bir boyut kazandı: TrackIR!     Elbit Systems VIPeR "avcı-katil" robotu çıkarıyor     Yahoo'dan Sınırsız Email Kapasitesi     AeroClear Glass for Vista Theme     Adobe'den Ücretsiz PDF Oluşturma Hizmeti     Türk insanına has Google Logoları…     Hava Kirliliğini Arttıran Sıcaklık İnversiyonu- Bölüm2     Hava Kirliliğini Arttıran Sıcaklık İnversiyonu- Bölüm1     Vista'da Farklı Temalar Kullanmak     Ati HD2900XT, Nvidia 8800GTX'a Karşı: Crysis Demo ve 3DMark06 Testleri     Google Spreadsheets     NuSphere PhpED IDE     768MB 8800GTX, 512MB ATI HD 2900XT, 640MB 8800GTS Oyun ve 3DMark06 Testleri     Mucitlerimiz Gün Işığına Çıkıyor     İTÜRO     Nükleer Santraller: Nasıl Çalışır? Problemleri Nelerdir?     Vestel, Tamamen Türk Yapımı Yakıt Pili Üretti     İTÜ Robot Olimiyatları     Free Loader güneş pili     Hovercraft: Sınır Tanımayan Araç     Boğaziçi Üniv. Robot Günleri     Kuzey Işıkları'nın Dansı     Yenilenebilir Enerji Kaynakları Nelerdir?     Adobe CS3 ile Mac'te, Daha Fazla Şey Yapın     Motorlarda Yanma Odaları ve Özellikleri     Motorlarda Piston Tipleri ve Kullanılan Malzemeler     Güneş Enerjisi Nedir?     Crysis'in sahne tasarımlarına bir göz atalım     Colin McRae: DIRT     Hidrojen Yakıt Pilleri Nasıl Çalışır?     Geleceğin Yakıtı, Hidrojen Nedir?    
Coğrafya
Coğrafya Sitesi
Tarih Sitesi
Türkçe Sitesi
Bilgi Sitesi
Bilgiler