Aerodinamik, bir bilim dalı olarak havanın kuvvete etkisini inceler. Günümüzde genel olarak uçak ve otomobil sektöründe önem kazanmış ve gelişme göstermiştir.

İlk araçlar sadece "insanın ayağını yerden kesme" maksadıyla üretildikleri için aerodinamik fazla önem arz etmiyordu ve bu dönemde üretilen otomobillerin telefon kulübesinden pek farkı yoktu lakin otomotiv sektörünün gelişmesine bağlı olarak üreticiler, yüksek sürat, ekonomi ve taşıma kapasitesine de önem vermeye başladılar. Araçlarda bu özelliklere duyulan ihtiyaç yoğunlaştıkça üreticiler, özellikle motor gücünü artırmak, hava direncinden kaynaklanan kayıpları en aza indirmek ve ekonomik araçlar üretmek için çaba göstermeye başladılar.

Üretilen aracın ekonomik ve süratli olabilmesi için aerodinamik değerlerinin iyi hesaplanması gerekir. Karayolu araçlarında hava direncinden kaynaklanan kayıplar şunlardır ;

-Termodinamik Kayıplar

-Transmisyon Kayıplar

-Yuvarlama Kayıpları

-İvme Kayıpları

Hava Direncinin Araç Üzerindeki Etkisini Azaltmak İçin Yapılan Çalışmalar

Havanın araç üzerindeki sürtünmesi ne kadar pürüzsüz ve kesintisiz olursa o kadar başarılı sonuçlar alınmaktadır. Bu amaca yönelik olarak (1)Kapı camlarının ve farlarının araç kaportasıyla bir yüzeyde dizayn edilmesi(2)Yan aynaların aerodinamik özellik taşıması(3)Ön ve arka camların daha yatık bir şekilde tasarlanması(4)Lastik oyuklarının genişletilmesi(5)Çamurlukların örtülmesi(6)Ön ve arka tekerlekler arasına etekler yerleştirilmesi(7)Araç altındaki girinti ve çıkıntıların kamufle edilerek düzleştirilmesi(8)Ön panel altına hava kesiciler yerleştirilmesi gibi çalışmalar yapılmaktadır.

Günümüzde yukarıdaki çalışmalar yapılarak hava direnç katsayısı;

Binek araçlarda :0. 25'e

Otobüslerde:0. 5'e

Motorsikletlerde:0. 4'e

Kamyonlarda:0. 65'e

kadar düşürülmüştür.

Kara yolu araçlarında seyir halindeyken açık bir pencerenin bulunması, bagajdaki 20 kg'lık bir yükün oluşturduğu yere yakınlaşma veya kullanılan lastiklerin daha kalın lastiklerle değiştirilmesi hava direnç katsayısında %10-12'lik bir artışa neden olur.

Dipnot:Aerodinamik değerleri en aza düşürme konusundaki rekor 0. 182 ile Mercedes'in C111 serisindedir.

Havanın Otomobil Üzerinde Oluşturduğu Kaldırma Kuvveti

Hortum , Tayfun gibi şiddetli rüzgarların tehlikeli olmalarının bir nedeni alçaktan eserek yukarı doğru basınç oluşturması ve önüne çıkan herhangi bir kütleyi yukarı doğru savurmasıdır. Bu tipte  bir etki de hızlı otomobillerde meydana gelir. Aracın hızı arttıkça üzerindeki basınç düşer , düşen basınç araç üzerinde emme etkisi yapar ve alttan giren hava aracı yukarı kaldırmak için basınç uygular. Oluşan bu basınçlar aracın tekerleklerinin zeminle temasını en aza indirir ve hatta virajlarda aracın savrulmasına veya takla atmasına neden olabilir.

Bu nedenle yarış otomobillerinin alt yapısına eğirilik verilir fakat yine de bu etkinin önüne tam olarak geçilemez. Hızlı bir şekilde giden yarış arabasını rüzgar zemine adeta yapıştırır diğer yandan aracın altına altına giren hava aracı kaldırmak için etki yapar.

Binek araçlarda tehlike bu boyutlarda değildir fakat savrulma riski vardır. Porsche 1966'dan 1969'a kadar ürettiği 911 modelinde ağırlığı artırarak soruna pratik bir çözüm bulmuştur. Aracın ön tarafına döküm demir sağ ve sol tarafına birer akü koyarak aracın yere yapışmasını sağlamıştır. Daha akıllıca bir çözüm ise Spoiler(Rüzgarlık) kullanımı ile gelmiştir.

Yararlanılan Kaynaklar

Yapılan Yorumlar

Henüz kimse yorum yapmamış.

Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.

Yorum Yapın

Adınız:
E-Mail:
Mesajınız:
Doğrulama: Güvenlik Kodu
 
Hosts Dosyası Nedir?     Ekinoks Nedir?     Vista Transformation Pack 5.5     Samsung'un 32 GB Flash Sürücüsü Görücüye Çıktı     İntel'in Core 2 Duo E6400'ü %56'lık oc ile fiyat-performans kralı     Avedesk 1.3 Bölüm 1     M-Audio MobilePre USB - USB Beslemeli, Pre-amplifikatörlü USB Ses Kartı     İşte Karşınızda Yeni Honda Civic     M-Audio, Avid/Digidesign tarafından satın alındı - İki dev birleşti     Cubase 4 - Devrimci bir kilometre taşı Müzik prodüksiyon yazılımı.     VW Touran CCS (BiZEL Motorlu Tek Araç)     StrokeIt 9.5     Avedesk Bölüm2     Windows Vista Güncelleştirme Paketi     Arama Motorları Nasıl Çalışır?     NanoTeknoloji Nedir?     Murat Günak kimdir?     AMD: Fusion ile CPU ve GPU'yu Birleştiriyor.     Java Destekli Telefonlar için 3D Performans ve Kalite Testleri     Barkod Nedir?     VW Tiguan ( Küçük Touareg )     Cubase 4 - Kontrol Odası (Control Room)     MouseIMP Pro     Avedesk Bölüm 3 - Ave Scripter Eklentileri     SSL Nedir? Nasıl Çalışır?     C-Metisse (Citroen'in Yeni Bombası)     Beklenen oyun: Trackmania UNITED çıktı!     Windows Vista Sidebar     Ürün İncelemesi: Toshiba USB 2.0 1GB Flash Bellek     Ürün incelemesi: Saitek P3000 Wireless PRO Gamepad     Pardus Linux 2007 Beta 2     VISTA TRANSFORMATION PACK 6.0     Ekran Kartları Nasıl Çalışır?     Ürün İncelemesi: APC Back-UPS RS 1000VA Kesintisiz Güç kaynağı(KGK)     AMD FireSTREAM Kartlara Logosunu Verdi     Samsung'tan Dünyanın En İnce Cep Telefonu     Nintendo Wii Haber Kanalı Artık Yayında     Hidrojen Kullanan Otomobil Sayısı Her Geçen Gün Artıyor!     Saab Bio Power     Yüzyılın icadı: Erke Dönergeci     10.000 Pardus     Vista'nın da çıkmasıyla beraber 4 çekirdekli işlemciler artık standart hale geliyor     Super Mario artık Nintendo Wii ‘de     Mobility Radeon X1900     TecrubeliPilotAraniyor.COM     Avedesk Eklentilerin Ayarlanması     Dünyanın İlk Boxer Turbo Dizel Motoru     Ford Mustang Giugiaro Konsept     Dizüstü Canavarı: Monster T2-Rex T72M575U1     Microsoft Virtual PC 2007     ATI Catalyst 7.2 Sürücüleri Çıktı!     Kuantum Bilgisayarlar Geliyor     Yüzyılın yarış oyunu: Test Drive Unlimited!     Video oyunları çocukları zayıflatıyor     Kuantum Bilgisayarlar     Yahoo Messenger Vista !     MSN alternatifi, kullanıcıların yeni gözdesi: Trillian     Vista üzerinde IIS 7.0 Kurulumu     Toshiba'dan 51 GB HD DVD     F1'e geri sayım…     Intel 11X Fabrikasını Yenliyor     Corel WordPerfect Lightning' in halka açık beta sürümünü yayımlıyor!     HP iPAQ Voice Messenger 510 ; Ses tanıma, Wi-Fi, Windows Mobile 6.0 hepsi bir arada     Casper, dört çekirdekli Intel CoreTM 2 Quad Q6600 işlemciye sahip yeni modelini pazara sundu.     Değişen İklim Değil,Enerji Olsun!..     Far Cry'ın devam oyunu, muhteşem grafikleriyle: Crysis     Küresel Isınmanın Nedenleri? Sebepleri?     IBM Dünya'nın En Güçlü Bilgisayarını Geliştriyor     Oyunlar yeni bir boyut kazandı: TrackIR!     Vista Aero Reloaded     Hard Disk Pazarının Kralı: Seagate     Yod'm 3D     Elbit Systems VIPeR "avcı-katil" robotu çıkarıyor     Türk insanına has Google Logoları…     Hava Kirliliğini Arttıran Sıcaklık İnversiyonu- Bölüm1     Hava Kirliliğini Arttıran Sıcaklık İnversiyonu- Bölüm2     AeroClear Glass for Vista Theme     Yahoo'dan Sınırsız Email Kapasitesi     Adobe'den Ücretsiz PDF Oluşturma Hizmeti     Google Spreadsheets     Vista'da Farklı Temalar Kullanmak     NuSphere PhpED IDE     Ati HD2900XT, Nvidia 8800GTX'a Karşı: Crysis Demo ve 3DMark06 Testleri     İTÜRO     768MB 8800GTX, 512MB ATI HD 2900XT, 640MB 8800GTS Oyun ve 3DMark06 Testleri     Mucitlerimiz Gün Işığına Çıkıyor     Nükleer Santraller: Nasıl Çalışır? Problemleri Nelerdir?     Free Loader güneş pili     Hovercraft: Sınır Tanımayan Araç     İTÜ Robot Olimiyatları     Vestel, Tamamen Türk Yapımı Yakıt Pili Üretti     Kuzey Işıkları'nın Dansı     Beynimiz Nasıl Öğreniyor?     Boğaziçi Üniv. Robot Günleri     Adobe CS3 ile Mac'te, Daha Fazla Şey Yapın     Yenilenebilir Enerji Kaynakları Nelerdir?     Motorlarda Piston Tipleri ve Kullanılan Malzemeler     Motorlarda Yanma Odaları ve Özellikleri     Güneş Enerjisi Nedir?     Crysis'in sahne tasarımlarına bir göz atalım    
Coğrafya
Coğrafya Sitesi
Tarih Sitesi
Türkçe Sitesi
Bilgi Sitesi
Bilgiler