Aerodinamik, bir bilim dalı olarak havanın kuvvete etkisini inceler. Günümüzde genel olarak uçak ve otomobil sektöründe önem kazanmış ve gelişme göstermiştir.
İlk araçlar sadece "insanın ayağını yerden kesme" maksadıyla üretildikleri için aerodinamik fazla önem arz etmiyordu ve bu dönemde üretilen otomobillerin telefon kulübesinden pek farkı yoktu lakin otomotiv sektörünün gelişmesine bağlı olarak üreticiler, yüksek sürat, ekonomi ve taşıma kapasitesine de önem vermeye başladılar. Araçlarda bu özelliklere duyulan ihtiyaç yoğunlaştıkça üreticiler, özellikle motor gücünü artırmak, hava direncinden kaynaklanan kayıpları en aza indirmek ve ekonomik araçlar üretmek için çaba göstermeye başladılar.
Üretilen aracın ekonomik ve süratli olabilmesi için aerodinamik değerlerinin iyi hesaplanması gerekir. Karayolu araçlarında hava direncinden kaynaklanan kayıplar şunlardır ;
-Termodinamik Kayıplar
-Transmisyon Kayıplar
-Yuvarlama Kayıpları
-İvme Kayıpları
Hava Direncinin Araç Üzerindeki Etkisini Azaltmak İçin Yapılan Çalışmalar
Havanın araç üzerindeki sürtünmesi ne kadar pürüzsüz ve kesintisiz olursa o kadar başarılı sonuçlar alınmaktadır. Bu amaca yönelik olarak (1)Kapı camlarının ve farlarının araç kaportasıyla bir yüzeyde dizayn edilmesi(2)Yan aynaların aerodinamik özellik taşıması(3)Ön ve arka camların daha yatık bir şekilde tasarlanması(4)Lastik oyuklarının genişletilmesi(5)Çamurlukların örtülmesi(6)Ön ve arka tekerlekler arasına etekler yerleştirilmesi(7)Araç altındaki girinti ve çıkıntıların kamufle edilerek düzleştirilmesi(8)Ön panel altına hava kesiciler yerleştirilmesi gibi çalışmalar yapılmaktadır.
Günümüzde yukarıdaki çalışmalar yapılarak hava direnç katsayısı;
Binek araçlarda :0. 25'e
Otobüslerde:0. 5'e
Motorsikletlerde:0. 4'e
Kamyonlarda:0. 65'e
kadar düşürülmüştür.
Kara yolu araçlarında seyir halindeyken açık bir pencerenin bulunması, bagajdaki 20 kg'lık bir yükün oluşturduğu yere yakınlaşma veya kullanılan lastiklerin daha kalın lastiklerle değiştirilmesi hava direnç katsayısında %10-12'lik bir artışa neden olur.
Dipnot:Aerodinamik değerleri en aza düşürme konusundaki rekor 0. 182 ile Mercedes'in C111 serisindedir.
Havanın Otomobil Üzerinde Oluşturduğu Kaldırma Kuvveti
Hortum , Tayfun gibi şiddetli rüzgarların tehlikeli olmalarının bir nedeni alçaktan eserek yukarı doğru basınç oluşturması ve önüne çıkan herhangi bir kütleyi yukarı doğru savurmasıdır. Bu tipte bir etki de hızlı otomobillerde meydana gelir. Aracın hızı arttıkça üzerindeki basınç düşer , düşen basınç araç üzerinde emme etkisi yapar ve alttan giren hava aracı yukarı kaldırmak için basınç uygular. Oluşan bu basınçlar aracın tekerleklerinin zeminle temasını en aza indirir ve hatta virajlarda aracın savrulmasına veya takla atmasına neden olabilir.
Bu nedenle yarış otomobillerinin alt yapısına eğirilik verilir fakat yine de bu etkinin önüne tam olarak geçilemez. Hızlı bir şekilde giden yarış arabasını rüzgar zemine adeta yapıştırır diğer yandan aracın altına altına giren hava aracı kaldırmak için etki yapar.
Binek araçlarda tehlike bu boyutlarda değildir fakat savrulma riski vardır. Porsche 1966'dan 1969'a kadar ürettiği 911 modelinde ağırlığı artırarak soruna pratik bir çözüm bulmuştur. Aracın ön tarafına döküm demir sağ ve sol tarafına birer akü koyarak aracın yere yapışmasını sağlamıştır. Daha akıllıca bir çözüm ise Spoiler(Rüzgarlık) kullanımı ile gelmiştir.
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.