Hararet, sıcaklığın olması gerekenin çok üzerine çıkması ile ortaya çıkan bir arıza çeşididir. Arabanın motorunu soğutmaya yarayan fanın bozulması, fan müşirinin bozularak işini yapamaması, motorda bulunan suyun çevrimini yapan devridaim pompasının contalarının yanması ya da bozularak su kaçırmaya başlaması, radyatör hortumlarının herhangi birinin delinmesi sonucu su kaybının ortaya çıkması, radyatör kapağının hasar görmesi, alternatör kayışının kopması ya da bu kayışın gevşek olması gibi nedenler, aracın hararet yapmasına neden olmaktadır.
Aracın motor ısısının fazlaca artmasının farkedilmemesi üzerine, bir yerden sonra aracın motor bölümünden ve su haznesinden buhar çıkmaya başlar. Bu çıkan buhar, aracın hararet yaptığının da göstergesidir. Böyle durumlar yaşandığı takdirde, ilk yapılması gereken hareket, aracın uygun bir yere çekilerek durdurulmasıdır.
Hararet Durumunda Bilinmesi Gereken Önemli Noktalar;
- Araç durdurulur ve motorun soğuması beklenir. Uygulama yönünden yaygın ancak yanlış olan, radyatör kapağının hemen açılmasıdır. Yüksek sıcaklık ve basıncın oluştuğu bu bölüm, hemen açıldığı takdirde, kişiye büyük zararlar verebilir. Bu hareket, doğru değildir.
- Motor ancak soğuduktan sonra, radyatör de kızgınlığını atınca, radyatör kapağı açılıp su seviyesi kontrol edilebilir.
- Aracın motoru, klima sistemi ile ilgili olarak su eksiltmiş ve bundan dolayı da hararet yapmış olabilir. Bu bir ihtimaldir. Eğer söz konusu neden bu ise, radyatöre su ilave edilerek bu sıkıntı ortadan kaldırılabilir.
- Yaşanan hararetin nedeni, radyatörün su eksiltmesi değil de, bir başka sebepten ise, sorun kısa sürede çözülmeyebilir. Motor bölümündeki borulardan herhangi birinden su sızması, radyatörün delinmesi gibi nedenlerden kaynaklı hararet oluşmuşsa, bu durumu ancak yetkili servisler çözecektir. Bu tür durumlarda aracın hareket ettirilmesi, arızayı büyüteceği ve contalara da zarar vereceği için, çekici çağırmak en mantıklı olan seçenektir.
Hararet yaşandıktan sonra, çözüm hemen bulunamadıysa, motorun çalışır olması motora sürekli olarak zarar verecektir. Motor parçaları ve segmanları, metal malzemelerden oluştuğu için, yüksek sıcaklık durumunda genleşme yaşanır ve ani soğuma sonrası bu parçalarda deformasyon ve yıpranmalar görülür. Bu tür durumlarda, silindir kapak contasının yanması da kaçınılmazdır. Silindir ile piston arasındaki denge de bu aşamada bozulur ve pistonlardaki alüminyum silindire yapışır ve motorun kitlendiği gözlenir. Basit bir hararetten dolayı tüm motor bakıma alınma ihtiyacı duyar. Bakımdan kaynaklı olarak da, durum direkt olarak motor ile alakalı olduğu için, hem zaman kaybı, hem de masraf büyük olacaktır.
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.