25 Şubat 2009 yılında, Türk Hava Yolları’na ait bir Boeing 737-800, İstanbul’dan Amsterdam’a uçarken iniş için piste doğru alçalıp yaklaşmaya başladığında, A9 Otoyolu kenarına düşmüştür. Kazada mürettebat dahil 135 kişiden 9'’u yaşamını yitirmiştir. Ölenler arasında pilotlarda yer almaktadır (Kaptan, Öğretmen Kaptan, Öğrenci Pilot).

Uçak iniş için alçalmaya başladığı esnada piste 1. 5km kala kaza yapmıştı. Bu havacılıkta sık rastlanılan kaza türlerinden biri olarak kabul edilmiyordu. Yapılan araştırmalar sonucu uçağın pilot hatası ve bozuk altimetre sonucu düştüğü tespit edildi. Uçakların birden fazla altimetresi bulunur ve bunlar birbirlerinden bağımsız çalışırlar buda cihazlardan herhangi birinin farklı sonuçlar vermesine sebep olabilir, bu yüzden tarihte birçok uçak altimetrelerin farklı veriler yansıtması sonucu ölümcül kazalara karışmıştır, bunlar arasında en önemlileri 1996’da Birgen Air ve Aero Peru’u kazalarıdır.

Türk Hava Yolları’'nın 1951 sefer sayılı uçuşunda, uçak otomatik pilot’ta inişe geçmişti. Burada otomatik pilot hem alçalma hem de otomatik gaz verme ve kesme moduna alınmıştı. Böyle bir sistemde uçak kendisine verilen komutları otomatik olarak gerçekleştirir örneğin, ILS ona ne mesafede ve ne süratte yaklaşması gerektiğini kodlar ve kodlanılan bu değerler neticesinde uçak en uygun davranışları sergiler. Pilotlar dilerlerse uçağı kendileri de kullanabilirler, Pilotların kendilerinin kullanması daha güvenli kabul edilir çünkü otomatik pilot bir insan gibi düşünemez çeşitlilik üretemez ve herhangi bir sorun sözkonusu olduğu zaman bunun üstesinden gelemeyebilir. 1951 sayılı uçuşta farklı değerler gösteren altimetreler sözkonusudur. Bir otomatik pilot bu verilerden hangisinin doğru olduğunu anlayabilecek donanıma sahip değildir. Otopilot yanlış veri aktarımı yapan cihaza göre komut verirse, bu felaketle sonuçlanabilir.

1951 sefer sayılı uçuşta, otopilot uçağa "’’iniş için hala çok yüksektesin alçalmalısın"’’ emri verdi ve hızı kesti. Oysa bu yanlış atimetreden alınan veriye göre oluşturulan bir davranıştı. Yani otopilot’un yanlış verdiği bir komuttu. Yapılan kapsamlı araştırmalar sonucu pilotaj hatasına da rastlanıldı öyle ki bu uçuşta otopilotta olan uçağın tek başına bırakılmaması gerekirdi. Burada pilotlar göstergeleri kontrol etmelilerdi ancak bunu yapmadılar yapmış olsalardı hatalı altimetreleri görürlerdi ve uçağı otopilottan çıkarırlardı. Uçak yere 176 km hızla çarpınca, boylu boyunca A9 otoyolu kenarına serilmişti. Burada uçağın düşmesiyle beraber alev almaması yolcuların hayatta kalması bakımından çok önemli bir rol oynadı. Uçağın enkazı 3 parça halinde idi. Uçağın gövdesi 2 yerden kırılmıştı. Pilotlar hariç ölen kişiler kırılmaların yaşandığı yerde oturanlardı.     .

Kategoriler:

Yapılan Yorumlar

Henüz kimse yorum yapmamış.

Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.

Yorum Yapın

Adınız:
E-Mail:
Mesajınız:
Doğrulama: Güvenlik Kodu
 
Hosts Dosyası Nedir?     Ekinoks Nedir?     Vista Transformation Pack 5.5     Avedesk 1.3 Bölüm 1     Samsung'un 32 GB Flash Sürücüsü Görücüye Çıktı     İntel'in Core 2 Duo E6400'ü %56'lık oc ile fiyat-performans kralı     M-Audio, Avid/Digidesign tarafından satın alındı - İki dev birleşti     Cubase 4 - Devrimci bir kilometre taşı Müzik prodüksiyon yazılımı.     M-Audio MobilePre USB - USB Beslemeli, Pre-amplifikatörlü USB Ses Kartı     Avedesk Bölüm2     Windows Vista Güncelleştirme Paketi     VW Touran CCS (BiZEL Motorlu Tek Araç)     StrokeIt 9.5     NanoTeknoloji Nedir?     Murat Günak kimdir?     AMD: Fusion ile CPU ve GPU'yu Birleştiriyor.     Arama Motorları Nasıl Çalışır?     VW Tiguan ( Küçük Touareg )     Java Destekli Telefonlar için 3D Performans ve Kalite Testleri     Barkod Nedir?     Cubase 4 - Kontrol Odası (Control Room)     Avedesk Bölüm 3 - Ave Scripter Eklentileri     SSL Nedir? Nasıl Çalışır?     MouseIMP Pro     C-Metisse (Citroen'in Yeni Bombası)     H-racer ve Hydrogen Station     Ürün İncelemesi: Toshiba USB 2.0 1GB Flash Bellek     Beklenen oyun: Trackmania UNITED çıktı!     Windows Vista Sidebar     Ürün incelemesi: Saitek P3000 Wireless PRO Gamepad     VISTA TRANSFORMATION PACK 6.0     Ürün İncelemesi: APC Back-UPS RS 1000VA Kesintisiz Güç kaynağı(KGK)     Pardus Linux 2007 Beta 2     AMD FireSTREAM Kartlara Logosunu Verdi     Ekran Kartları Nasıl Çalışır?     Hidrojen Kullanan Otomobil Sayısı Her Geçen Gün Artıyor!     Apple iPhone     Saab Bio Power     Yüzyılın icadı: Erke Dönergeci     Samsung'tan Dünyanın En İnce Cep Telefonu     Nintendo Wii Haber Kanalı Artık Yayında     TecrubeliPilotAraniyor.COM     Mobility Radeon X1900     Super Mario artık Nintendo Wii ‘de     Vista'nın da çıkmasıyla beraber 4 çekirdekli işlemciler artık standart hale geliyor     10.000 Pardus     Avedesk Eklentilerin Ayarlanması     Dünyanın İlk Boxer Turbo Dizel Motoru     Ford Mustang Giugiaro Konsept     Microsoft Virtual PC 2007     ATI Catalyst 7.2 Sürücüleri Çıktı!     Yüzyılın yarış oyunu: Test Drive Unlimited!     Kuantum Bilgisayarlar Geliyor     Dizüstü Canavarı: Monster T2-Rex T72M575U1     MSN alternatifi, kullanıcıların yeni gözdesi: Trillian     Video oyunları çocukları zayıflatıyor     Yahoo Messenger Vista !     Vista üzerinde IIS 7.0 Kurulumu     Kuantum Bilgisayarlar     Toshiba'dan 51 GB HD DVD     F1'e geri sayım…     Casper, dört çekirdekli Intel CoreTM 2 Quad Q6600 işlemciye sahip yeni modelini pazara sundu.     HP iPAQ Voice Messenger 510 ; Ses tanıma, Wi-Fi, Windows Mobile 6.0 hepsi bir arada     Intel 11X Fabrikasını Yenliyor     Corel WordPerfect Lightning' in halka açık beta sürümünü yayımlıyor!     Değişen İklim Değil,Enerji Olsun!..     Far Cry'ın devam oyunu, muhteşem grafikleriyle: Crysis     Küresel Isınmanın Nedenleri? Sebepleri?     IBM Dünya'nın En Güçlü Bilgisayarını Geliştriyor     Yod'm 3D     Elbit Systems VIPeR "avcı-katil" robotu çıkarıyor     Oyunlar yeni bir boyut kazandı: TrackIR!     Vista Aero Reloaded     Hard Disk Pazarının Kralı: Seagate     AeroClear Glass for Vista Theme     Yahoo'dan Sınırsız Email Kapasitesi     Adobe'den Ücretsiz PDF Oluşturma Hizmeti     Hava Kirliliğini Arttıran Sıcaklık İnversiyonu- Bölüm1     Türk insanına has Google Logoları…     Hava Kirliliğini Arttıran Sıcaklık İnversiyonu- Bölüm2     NuSphere PhpED IDE     Google Spreadsheets     Ati HD2900XT, Nvidia 8800GTX'a Karşı: Crysis Demo ve 3DMark06 Testleri     Vista'da Farklı Temalar Kullanmak     768MB 8800GTX, 512MB ATI HD 2900XT, 640MB 8800GTS Oyun ve 3DMark06 Testleri     İTÜRO     Nükleer Santraller: Nasıl Çalışır? Problemleri Nelerdir?     Mucitlerimiz Gün Işığına Çıkıyor     Vestel, Tamamen Türk Yapımı Yakıt Pili Üretti     İTÜ Robot Olimiyatları     Free Loader güneş pili     Hovercraft: Sınır Tanımayan Araç     Adobe CS3 ile Mac'te, Daha Fazla Şey Yapın     Beynimiz Nasıl Öğreniyor?     Boğaziçi Üniv. Robot Günleri     Yenilenebilir Enerji Kaynakları Nelerdir?     Kuzey Işıkları'nın Dansı     Güneş Enerjisi Nedir?     Motorlarda Yanma Odaları ve Özellikleri     Motorlarda Piston Tipleri ve Kullanılan Malzemeler    
Coğrafya
Coğrafya Sitesi
Tarih Sitesi
Türkçe Sitesi
Bilgi Sitesi
Bilgiler