25 Şubat 2009 yılında, Türk Hava Yolları’na ait bir Boeing 737-800, İstanbul’dan Amsterdam’a uçarken iniş için piste doğru alçalıp yaklaşmaya başladığında, A9 Otoyolu kenarına düşmüştür. Kazada mürettebat dahil 135 kişiden 9'’u yaşamını yitirmiştir. Ölenler arasında pilotlarda yer almaktadır (Kaptan, Öğretmen Kaptan, Öğrenci Pilot).

Uçak iniş için alçalmaya başladığı esnada piste 1. 5km kala kaza yapmıştı. Bu havacılıkta sık rastlanılan kaza türlerinden biri olarak kabul edilmiyordu. Yapılan araştırmalar sonucu uçağın pilot hatası ve bozuk altimetre sonucu düştüğü tespit edildi. Uçakların birden fazla altimetresi bulunur ve bunlar birbirlerinden bağımsız çalışırlar buda cihazlardan herhangi birinin farklı sonuçlar vermesine sebep olabilir, bu yüzden tarihte birçok uçak altimetrelerin farklı veriler yansıtması sonucu ölümcül kazalara karışmıştır, bunlar arasında en önemlileri 1996’da Birgen Air ve Aero Peru’u kazalarıdır.

Türk Hava Yolları’'nın 1951 sefer sayılı uçuşunda, uçak otomatik pilot’ta inişe geçmişti. Burada otomatik pilot hem alçalma hem de otomatik gaz verme ve kesme moduna alınmıştı. Böyle bir sistemde uçak kendisine verilen komutları otomatik olarak gerçekleştirir örneğin, ILS ona ne mesafede ve ne süratte yaklaşması gerektiğini kodlar ve kodlanılan bu değerler neticesinde uçak en uygun davranışları sergiler. Pilotlar dilerlerse uçağı kendileri de kullanabilirler, Pilotların kendilerinin kullanması daha güvenli kabul edilir çünkü otomatik pilot bir insan gibi düşünemez çeşitlilik üretemez ve herhangi bir sorun sözkonusu olduğu zaman bunun üstesinden gelemeyebilir. 1951 sayılı uçuşta farklı değerler gösteren altimetreler sözkonusudur. Bir otomatik pilot bu verilerden hangisinin doğru olduğunu anlayabilecek donanıma sahip değildir. Otopilot yanlış veri aktarımı yapan cihaza göre komut verirse, bu felaketle sonuçlanabilir.

1951 sefer sayılı uçuşta, otopilot uçağa "’’iniş için hala çok yüksektesin alçalmalısın"’’ emri verdi ve hızı kesti. Oysa bu yanlış atimetreden alınan veriye göre oluşturulan bir davranıştı. Yani otopilot’un yanlış verdiği bir komuttu. Yapılan kapsamlı araştırmalar sonucu pilotaj hatasına da rastlanıldı öyle ki bu uçuşta otopilotta olan uçağın tek başına bırakılmaması gerekirdi. Burada pilotlar göstergeleri kontrol etmelilerdi ancak bunu yapmadılar yapmış olsalardı hatalı altimetreleri görürlerdi ve uçağı otopilottan çıkarırlardı. Uçak yere 176 km hızla çarpınca, boylu boyunca A9 otoyolu kenarına serilmişti. Burada uçağın düşmesiyle beraber alev almaması yolcuların hayatta kalması bakımından çok önemli bir rol oynadı. Uçağın enkazı 3 parça halinde idi. Uçağın gövdesi 2 yerden kırılmıştı. Pilotlar hariç ölen kişiler kırılmaların yaşandığı yerde oturanlardı.     .

Kategoriler:

Yapılan Yorumlar

Henüz kimse yorum yapmamış.

Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.

Yorum Yapın

Adınız:
E-Mail:
Mesajınız:
Doğrulama: Güvenlik Kodu
 
Hosts Dosyası Nedir?     Ekinoks Nedir?     Vista Transformation Pack 5.5     Avedesk 1.3 Bölüm 1     Samsung'un 32 GB Flash Sürücüsü Görücüye Çıktı     İntel'in Core 2 Duo E6400'ü %56'lık oc ile fiyat-performans kralı     M-Audio, Avid/Digidesign tarafından satın alındı - İki dev birleşti     Cubase 4 - Devrimci bir kilometre taşı Müzik prodüksiyon yazılımı.     M-Audio MobilePre USB - USB Beslemeli, Pre-amplifikatörlü USB Ses Kartı     İşte Karşınızda Yeni Honda Civic     Avedesk Bölüm2     Windows Vista Güncelleştirme Paketi     StrokeIt 9.5     VW Touran CCS (BiZEL Motorlu Tek Araç)     AMD: Fusion ile CPU ve GPU'yu Birleştiriyor.     Arama Motorları Nasıl Çalışır?     Murat Günak kimdir?     NanoTeknoloji Nedir?     VW Tiguan ( Küçük Touareg )     Barkod Nedir?     Java Destekli Telefonlar için 3D Performans ve Kalite Testleri     Cubase 4 - Kontrol Odası (Control Room)     SSL Nedir? Nasıl Çalışır?     C-Metisse (Citroen'in Yeni Bombası)     MouseIMP Pro     Avedesk Bölüm 3 - Ave Scripter Eklentileri     H-racer ve Hydrogen Station     Beklenen oyun: Trackmania UNITED çıktı!     Ürün incelemesi: Saitek P3000 Wireless PRO Gamepad     Ürün İncelemesi: Toshiba USB 2.0 1GB Flash Bellek     Windows Vista Sidebar     VISTA TRANSFORMATION PACK 6.0     Pardus Linux 2007 Beta 2     Ekran Kartları Nasıl Çalışır?     Ürün İncelemesi: APC Back-UPS RS 1000VA Kesintisiz Güç kaynağı(KGK)     AMD FireSTREAM Kartlara Logosunu Verdi     Apple iPhone     Yüzyılın icadı: Erke Dönergeci     Saab Bio Power     Nintendo Wii Haber Kanalı Artık Yayında     Samsung'tan Dünyanın En İnce Cep Telefonu     Hidrojen Kullanan Otomobil Sayısı Her Geçen Gün Artıyor!     Super Mario artık Nintendo Wii ‘de     Vista'nın da çıkmasıyla beraber 4 çekirdekli işlemciler artık standart hale geliyor     TecrubeliPilotAraniyor.COM     10.000 Pardus     Mobility Radeon X1900     Avedesk Eklentilerin Ayarlanması     Dünyanın İlk Boxer Turbo Dizel Motoru     Ford Mustang Giugiaro Konsept     Yüzyılın yarış oyunu: Test Drive Unlimited!     Kuantum Bilgisayarlar Geliyor     Dizüstü Canavarı: Monster T2-Rex T72M575U1     ATI Catalyst 7.2 Sürücüleri Çıktı!     Microsoft Virtual PC 2007     Kuantum Bilgisayarlar     Video oyunları çocukları zayıflatıyor     Vista üzerinde IIS 7.0 Kurulumu     MSN alternatifi, kullanıcıların yeni gözdesi: Trillian     Yahoo Messenger Vista !     Casper, dört çekirdekli Intel CoreTM 2 Quad Q6600 işlemciye sahip yeni modelini pazara sundu.     Toshiba'dan 51 GB HD DVD     F1'e geri sayım…     HP iPAQ Voice Messenger 510 ; Ses tanıma, Wi-Fi, Windows Mobile 6.0 hepsi bir arada     Intel 11X Fabrikasını Yenliyor     Corel WordPerfect Lightning' in halka açık beta sürümünü yayımlıyor!     Değişen İklim Değil,Enerji Olsun!..     Far Cry'ın devam oyunu, muhteşem grafikleriyle: Crysis     Küresel Isınmanın Nedenleri? Sebepleri?     IBM Dünya'nın En Güçlü Bilgisayarını Geliştriyor     Elbit Systems VIPeR "avcı-katil" robotu çıkarıyor     Oyunlar yeni bir boyut kazandı: TrackIR!     Hard Disk Pazarının Kralı: Seagate     Yod'm 3D     Vista Aero Reloaded     AeroClear Glass for Vista Theme     Yahoo'dan Sınırsız Email Kapasitesi     Adobe'den Ücretsiz PDF Oluşturma Hizmeti     Türk insanına has Google Logoları…     Hava Kirliliğini Arttıran Sıcaklık İnversiyonu- Bölüm1     Hava Kirliliğini Arttıran Sıcaklık İnversiyonu- Bölüm2     Ati HD2900XT, Nvidia 8800GTX'a Karşı: Crysis Demo ve 3DMark06 Testleri     Google Spreadsheets     Vista'da Farklı Temalar Kullanmak     NuSphere PhpED IDE     İTÜRO     Mucitlerimiz Gün Işığına Çıkıyor     768MB 8800GTX, 512MB ATI HD 2900XT, 640MB 8800GTS Oyun ve 3DMark06 Testleri     Nükleer Santraller: Nasıl Çalışır? Problemleri Nelerdir?     Vestel, Tamamen Türk Yapımı Yakıt Pili Üretti     Free Loader güneş pili     İTÜ Robot Olimiyatları     Hovercraft: Sınır Tanımayan Araç     Beynimiz Nasıl Öğreniyor?     Yenilenebilir Enerji Kaynakları Nelerdir?     Kuzey Işıkları'nın Dansı     Adobe CS3 ile Mac'te, Daha Fazla Şey Yapın     Boğaziçi Üniv. Robot Günleri     Motorlarda Yanma Odaları ve Özellikleri     Motorlarda Piston Tipleri ve Kullanılan Malzemeler    
Coğrafya
Coğrafya Sitesi
Tarih Sitesi
Türkçe Sitesi
Bilgi Sitesi
Bilgiler