A330, Airbus tarafından üretilmiş geniş gövdeli, çift motorlu uzun menzilli bir ticari yolcu uçağıdır. A330 tipi yolcu uçakları tam depo yakıt ile yaklaşık olarak 13, 400 km mesafeye kadar uçabilirler. A330'’lar maksimum 335 yolcu taşıyabilirler bu tip uçaklarda Ekonomi-Business-First Class yolcu sınıfları mevcuttur. Uçağın cargo kapasitesi 70 tondur. A330 Airbus’ın diğer uçakları olan A300 ve A340’dan ilham alınarak ve neticesinde geliştirilerek tasarlanmıştır. A330, Airbus A380’den sonra Airbus’ın en çok rağbet gören uzun menzilli yolcu jetidir.
Uçağın fiziki yapısı ele alınırsa A340’a oldukça benzediği görülür ancak A330’u A340’dan ayıran en önemli fark motorlarıdır. A340 sağ ve sol kanadında 2’şer tane olmak üzere dört motorludur. A330 ise A340’ın aksine iki motorludur. Ancak bu iki motor turbo fanlı motorlar olduğu için oldukça güçlüdür ve neredeyse A340’ın itiş gücüne eşittir. A330’'lara motor tedarik eden 3 şirket vardır bunlar, General Electric, Pratt & Whitney ve Rolls Royce. A330 çift motorlu Airbus ailesinin en büyük üyesidir. Airbus firmasının A330’u Boeing firmasının 777’sine tekabül eder. Ancak satış bakımından 777’lerin biraz gerisindedirler.
A330'’ların deneme uçuşlarına 1992'’de başlanmıştır. Uluslararsı pazara ise, ilk 1994'’de girmişlerdir. Uçağın ilk üretimi, A330-300 olarak yapılmıştır. Sonraları ise uçak geliştirilerek maksimum verim elde edilmiştir uçağın bir sonraki alt numarası ise 300 yerine 200 olarak belirlenmiştir. Uçağın iç dizaynı ise 3-4-3’dür sağ ve sol koridorda 3’er koltuk ortada ise 4 koltuk şeklindedir. Bu da uçağı A340’dan daha geniş gövdeli kılar. A340’lar 2-4-2 koltuk dizaynına sahiptirler.
A330'’lar 58. 82 m uzunluğundadırlar. Modelin ilk serisi ise, yanı 300'’ler, 63. 69 metredir. A330'’un kanat genişliği 60. 3 metredir. Kabin genişliği ise, 5. 28 metredir. Maksimum kalkış ağırlığı 242, iniş Ağırlığı ise 182 tondur. A330’'ların azami hızı 913 km/s’dir. Tırmanabildiği maksimum yükseklik ise, 11. 000 metredir. Bu uçağı diğer uçaklardan farklı kılan çok önemli bir ayrıcalığı vardır bu ayrıcalık uçağın sahip olduğu iniş takımlarının altına gizlenmiş rüzgar gülüdür. Bu rüzgar gülü, uçağın elektronik aksamına güç ve uçağın yakıtı biterse fazladan 30 dk süzülme imkanı sağlamaktadır. 2001 ’de bu sistem sayesinde Air Transat’a ait bir A330, okyanus üzerinde yakıtı bitmesine rağmen güvenli bir şekilde süzülerek iniş yapmayı başarmıştır.
Uçağın ana kullanıcısı, Çin Ulusal Havayollarıdır. Ayrıca Cathay Pasific, Delta, Lufthansa, İsviçre Uluslararası Havayolları önemli kullanıcılardır.
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.