FPS(First Person Shooter) olarak bilinen karakterin gözünden çevreye baktığımız oyun tarzında, bir türlü içinden çıkılamayan "En iyi kaç fps'de oynanır?" sorusuna artık bir cevap bulmanın zamanı geldi diyorum. Bu yazıda bildiğim ölçüde nacizane birtakım fikirler öne sürüp, görüşlerimi sizlerle paylaşacağım.

Öncelikle kendim 1998 yılında Türkiye'de henüz 56K dial-up bağlantısı varken, 250 ping ile sanane. com sunucularında Quake2 oynayarak yarı profesyonel anlamda FPS camiasına katıldım. O dönemde zaten bir elin parmakları kadar, wolfenstein, doom, shadow warrior, duke nukem ve quake gibi FPS oyunları vardı ki sanırım hepsini de saydım. (:

Aradan yıllar geçti ve görüyorum ki FPS oyunları dünyayı kasıp kavuruyor. En büyük ödüllü turnuvalar, en geniş organizasyonlar kısaca en büyük profesyonel oyuncu kitlesi hala FPS oyunlarında... Bu dalda önce Half-Life sonra da Counter-Strike oyun dünyasına öyle bir dalış yaptı ki, dönemin tartışmasız en kral oyunu olan Quake resmen kenara itildi ve o tarihten sonra sadece müdavimleri tarafından teke tek veya takım oyunları olarak oynandı, hala az da olsa oynanmakta. Artık yeni kral CS oldu ve orta, lise öğrencilerinin hatta üniversiteye hazırlanan gençlerin bile okul çıkışı koşa koşa internet cafelere akın ettiğini devasa bir kitleyi kendi ekseninde tutmayı başardı. Gerçi halen birçok yerde CS 1. x'ler ısrarla oynanmakta, ona da bir anlam veremiyorum ama saygı duyuyorum tabiki...

FPS oyunlarının ülkemizdeki gelişim sürecine kısaca değindikten sonra gelelim şu meşhur kafa kurcalayan teknik konuya...

Bütün PC oyunlarında saniye başına gösterilen kare sayısı denilen bir kavram vardır ve monitör aynı çizgi film sayfalarını hızlıca çevirerek hareket oluşturmak gibi bu resim karelerini peşpeşe oynatır ve bize hareketli bir görüntü sunar. Peki görüntünün akıcı olması için saniyede kaç fps(frame per second: bunu oyun türü olan FPS ile karışmasın diye ufak yazacağım) görmek gerekir? Teorik olarak insan gözünün 30 fps'nin üstünü algılayamadığı yönünde deli saçması bir inanış vardır ki aslında böyle birşey bana göre söz konusu bile değildir.

İnsan gözünün görüntüleri tam olarak nasıl algıladığı hala bütün detaylarıyla çözülememiş olsa da askeri araştırmalar için yapılan deneylerde, jet pilotlarının 1/200 saniyeden daha kısa sürede sadece jeti algılamakla kalmayıp ne tür bir jet olduğunu da anladıkları tespit edilmiştir. Bu gözümüzün yetenekleri ve kapasite limiti hakkında net bir fikir veriyor.

İnsanların aklını karıştıran asıl mesele şu; kimi oyun 30 fps ile gayet akıcıyken kimi oyun 60 fps ile kasılıyor gibi gelebiliyor. İşte bu durumun sebebi oyunların yapıldığı grafik motorlarının yapısal olarak büyük farklılıklar göstermesidir. Örneğin Double ve Triple Buffer diye iki kavram vardır. Bunlara genel olarak görüntüde titremeyi önleyici mekanizmalar da denebilir. Oyundaki kareler bir slide show misali peşpeşe hızlıca görüntülenmek istendiğinde, geçişlerde resim tamamen kaybolup yenisi geleceğinden görüntüde bir titreme varmış gibi algılanır. Bunu engellemek için de buffer kullanılır. Önceki kareler buffer'a kaydedilir ve yeni kare geldiğinde eskisi görüntüden kalkmadan yenisi üzerine bindirilerek görüntülenir. Bunu bir nevi, paint'te bir resmin üzerine başka bir resmi yapıştırmak gibi düşünebiliriz. Double-buffer kendinden önceki iki kareyi, Triple-buffer ise üç kareyi hafızasında tutar ve aralarda çok pürüzsüz bir geçiş sağlarlar. Oyundaki fps miktarı çok yüksekse, kareler düzensizce üst üste biner ve görüntüde yırtılma dediğimiz olayla karşılaşırız. Bunu engellemek için de oyunu monitörün dikey tarama frekansına uygun bir fps miktarına sınırlar veya VSync olarak bilinen dikey senkronizasyonu açarak, donanımsal olarak oyunu monitörün dikey tarama değerine limitleriz.

Demek ki, oyunun grafik motorunda kullanılan filtrelemeler görüntü akıcılığı için çok önemlidir ve bu filtreleri kullanan oyunlarda 150 hatta daha üstü fps değerlerini bile hissedebiliriz. Günümüzde ise filtreleme yöntemleri daha değişik bir hal almıştır. Artık yeni çıkan hemen her oyunda kullanılan bir olgu vardır ki o da; "motion blur". Bence olayın en can alıcı noktası bu motion blur denilen olay. Bu efekti kullanan oyun olsun, film olsun kesinlikle hiç kırıksız yani kusursuz bir akıcılıkla görüntülenecektir. Çünkü bu yöntem, kareler arasındaki geçişleri uzatarak bize sanki bir rüzgar etkisinde gibi savrulan ve hızlıca akan bir görüntü sunar. İşte bu yöntemi kullanan bir oyun 25 fps ile de olsa bunu kullanmayan bir oyunun 200 fps'deki akıcılığına denk bir görüntü sunabilir. Tabi bu kullanılan motion blur efektinin yoğunluğuna da bağlı ama sonuçta akıcılık yönünden oyuna çok büyük katkı yaptığını hiçkimse inkar edemez. Motion blur oyunlarda kenar bölgelerde en yoğun şekilde kullanılır. Çünkü zaten bize bir oyunun takılıyo gibi gelmesinin nedeni namlunun ucundaki bölge değil, çevrenin sağa sola bakarken veya ilerlerken ki akıcı olmayan hareketidir. Motion blur da bu geçişleri yumuşatarak kusursuz bir hareket gibi sunabiliyor. Fakat bu tarz FPS oyunları pro-gamerlara yani işin ustalarına pek gelmez, çünkü çok hızlı hareket ederken görüntüdeki blur efekti iyice kendini hissettirmeye başlar ve bulanıklıktan dolayı rakibi seçmek büyük oranda zorlaşır. Bu nedenle motion blur araba yarışlarında daha çok işe yarıyor bence. FPS oyunlarında da çok büyük etkisi var ama yukarıda belirttiğim gibi oyunun eğlencelik olmasından başka bir getirisi olmuyor. Bu efekti kapatıp oynarken de; oyunda zaten motion blurla akıcılığın rahatlıkla sağlanması buna bağlı olarak da fazla optimize edilmeye gerek duyulmadığından, son derece atlamalı-takılmalı bir FPS oyununa tabi oluyoruz.

Kendi görüşüm motion blur efektinin; yerinde ve yeteri kadar kullanıldığında çok başarılı olduğu fakat yine de 200 fps'de oynanılan bir FPS oyunundaki hazzı asla vermeyeceğidir. Herkese bol fps'li oyunlar dilerim...

Kategoriler:

Yapılan Yorumlar

Henüz kimse yorum yapmamış.

Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.

Yorum Yapın

Güvenlik Kodu
Cubase 4 - Devrimci bir kilometre taşı Müzik prodüksiyon yazılımı.     Avedesk Bölüm2     Murat Günak kimdir?     Beklenen oyun: Trackmania UNITED çıktı!     Ürün incelemesi: Saitek P3000 Wireless PRO Gamepad     Hidrojen Kullanan Otomobil Sayısı Her Geçen Gün Artıyor!     Dünyanın İlk Boxer Turbo Dizel Motoru     Küresel Isınmanın Nedenleri? Sebepleri?     Elbit Systems VIPeR "avcı-katil" robotu çıkarıyor     Hava Kirliliğini Arttıran Sıcaklık İnversiyonu- Bölüm1     768MB 8800GTX, 512MB ATI HD 2900XT, 640MB 8800GTS Oyun ve 3DMark06 Testleri     Geleceğin Yakıtı, Hidrojen Nedir?     Zoho, Google Docs'a Yeni Rakip     ASUS Eee PC Notebook     Yeni iMac: Daha ince, Daha Güçlü!     Samsung'dan Yeni LCD'ler: 245BW ve 226CW     İlk Vista Oyunu Shadowrun, Aslında XP'de Çalışabiliyormuş     Norton Removal Tool (Norton'u Sistemden Kaldırmak)     Pro Evolution Soccer 2008 (PES)     Muhteşem Grafikleriyle, Far Cry 2     BMW X6 2008'de Yollarda     Race Driver: GRID Demo     Hidrojen Kullanma Yöntemleri ve İçten Yanmalı Motorlarda Hidrojen Kullanımı     Güneş-Hidrojen Sistemi     Sony Ericsson'a 2 yeni üye: C702 ve C902     Teknolojinin Zararları ve Çevre Kirliliği     Dünyanın İlk Hipersonik Yolcu Uçağı     Pusulanın İcadı, Pusula Nasıl Çalışır?     WordPress 2.3.3 locale.php     Açık Kaynak Kod ?     Windows XP İçin Service Pack 3 (SP3) Resmi Olarak Yayınlandı     Mafia 2: Mafya Efsanesi Geri Dönüyor…     Samsung D880: Çift Sim Kartlı Cep Telefonu     Lego Görünümlü USB Bellekler     Efsane Geri Döndü: Starcraft 2     Pilin İcadı (Alessandro Volta)     Mimar Sinan Kimdir?     Alfred Bernhard Nobel Kimdir?     James Watt Kimdir?     İbn Sina Kimdir?     Galileo Galilei Kimdir?     Arşimet (Archimedes) Kimdir? , Suyun Kaldırma Kuvveti     AMD 45nm'ye Geçtiğini Duyurdu!     Trackmania Forever!!!     12 Yaşındaki "Manyetik Adam" Dokunduğu Bilgisayarı Bozuyor     Microsoft Windows Smartkey Üzerinde Çalışıyor     Tekerleğin İcadı     Albert Einstein Kimdir?     Bilgiye Ulaşmanın En Kolay Yolu     Acer 6920 ve 8920G Günyüzüne Çıktı     AMD'nin Üç Çekirdekli(triple-core) Phenom İşlemcileri Hazır     Servo Motor Nedir? Nasıl Çalışır?     Prey 2     Transformatör Nedir? Nasıl Çalışır?     WordPress 2.5 Sürümü Yayınlandı     USB Belleğiniz İçin Ultra Dayanıklı Alüminyum Kasa     Vista Service Pack 1(SP1) Resmen Yayınlandı     LG LH2300: Full Multimedia Telefon     Drift Nedir? Nasıl Yapılır? Teknikleri Nelerdir?     Cellink T/M: Usb bellek, microSD kart okuyucu ve mobil şarj ünitesi bir arada     Kağıt Nedir? Kağıdın İcadı, Bulunuşu ve Yapılışı     Teclast M26: Tamamen Dokunmatik Cep Telefonu     Dünyanın En Pahalı Cep Telefonları     İpod İçin Ezan Vakitleri Programı: iAthan     Call of Duty 5: Yapım Aşamasında Olduğu Duyuruldu     Sadece Elektrikle Çalışan Araç: Tesla Roadster     Hava İle Çalışan Otomobil     Elektriğin Tarihsel Gelişimi (Elektriğin Tarihi)     Nötron Bombası Nedir? Etkileri Nelerdir?     HP Elite: 3 Megapiksellik Web Kamerası     S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (STALKER'ın Devam Oyunu)     Motorsikletin İcadı     Sony Memory Stick PRO Duo ile 16GB Depolama İmkanı!     Samsung Instinct: iPhone'u Öldürmeyi Planlıyor     PowerCube 600: Güneş Enerjisi Jeneratörü     Motorola'da İşten Çıkarmalar ve Daralma Operasyonu Devam Ediyor     Akordyon Bellek: USB Flash Belleklerde Kapak Sorunu Çözüldü     Microsoft XP Satış ve Desteğini 2010'a Kadar Uzattı     Mozilla Fennec: Mobil Firefox Tarayıcı     Egsoz Nedir? Nasıl Çalışır?     Seagate'in Çırpınışları: SSD Üreticisi STEC'e Dava Açıldı     Sony HDR-TG3E Handycam: Dünyanın En Küçük Full HD Kamerası     Trackmania Nations Forever !!!     Microsoft'tan Joy Division Hayranlarına Zune Player     Güneş Enerjisiyle Çalışan Ekonomik Şarj Aleti     Google Maps'e Trafik Hizmeti Eklendi     Intel Atom 1.6Ghz, Via Isaiah 1.6Ghz Karşısında Fena Çuvalladı!     Sanyo Xacti DMX-CA8: Su Geçirmez El Kamerası     AMD'den 6 ve 12 Çekirdekli İSTANBUL İşlemcileri     Web Tarayıcınız Güncel Değilse, PayPal Kullanamayacaksınız     BenQ'ten Atom İşlemcili Kompakt Bilgisayar     Krank Mili Nedir? Nasıl Çalışır?     Otomobillerde Soğutma Sistemi Nedir? Nasıl Çalışır?     Türk Telekom'dan Görüntülü Telefon Hizmeti(Videofon)     Google Görsel(Resim) Arama Fonksiyonunda Çağ Atlıyor     Samsung P960: İlk Mobil TV Cihazı     Dizel Motoru Nedir? Nasıl Çalışır?     Star Wars'ın Sevimli Robotu R2-D2 Projektör Oldu     Yeni Nesil Toyota Prius: Daha Güçlü Motor ve Daha Fazla Verim     Western Digital Velociraptor    
Coğafya Tarih Sitesi Matematik Sorusu Türkçe Sitesi