Küçükken kaçınızın oyuncak helikopteri oldu bilmiyorum, benim bir oyuncak helikopterim olmuştu mesela, inanılmaz keyif alırdım onunla oynarken. O odadan bu odaya, o salondan bu salona uçururduk çocuk aklımızla. Çokta eğlenirdim ne yalan söyleyeyim. Tabi balkondan aşağı düşene kadar. İyi ama normal şartlarda uçması lazımdı, niye düştü ki ? Tabi o günkü aklımızla bu soruyu düşünecek kapasitede değildik. . Neyse benim bu garip hikayemden sonra asıl konumuza gelelim. Evet helikopter uçar uçmasına da nasıl ?
Önce biraz helikopter hakkında bilgi verelim. . tabi gerçek olanları ile ilgili . .
Helikopter, dikey kalkış ve iniş yapabilen hatta sabit olarak havada tutunabilen kanatlı uçaklarıdır. Dünyada uçaklardan sonra sivil yahut askeri alanda yolcu ve kargo taşıyan, sadece yolcu ve kargo taşımakla kalmayıp savunma amaçlı da kullanılan bir hava aracıdır.
Tabi helikopterin icadından bu yana üzerinde uçuşu kolaylaştıracak bir çok sistem geliştirilmiştir, fakat temelde tüm helikopterlerin uçuş prensibi aynıdır.
Helikopter'de kanat, uçaktaki gibi sabit değil, aksine hareketlidir. Yani helikopterde taşıma kuvveti elde edebilmek için döner kanat, pervane kullanılır. Pervane iki yada daha fazla pal'den (pervane parçası) meydana gelir.
Bu paller helikopter motoru sayesinde döner, (paller bir bakıma havayı ikiye bölerler) pallerin altından ve üstünden geçen hava akımlarının kat edeceği mesafe farklı olduğu için, üstten geçen hava daha hızlı, altından geçen hava daha yavaş hareket etmek zorunda kalır.
Bunun sonucu olarak ta kanat üzerinden geçen hava, kat edeceği yüzey nedeniyle daha hızlı hareket eder, daha hızlı hareket eden hava daha az basınç oluşturur. Aynı şekilde kanat altından geçen hava, daha az yüzey kat edeceğinden daha yavaş hareket edip daha yüksek basınç oluşturur.
İki yüzeyde oluşan bu basınç farkından dolayı kanat üzerinde kuvvetli basınçtan, az basınca doğru, yani aşağıdan yukarıya doğru bir kaldırma kuvveti oluşur. İşte bu kaldırma kuvveti hem uçakta hem de helikopterde havalanmayı sağlayan temel kuvvettir.
Daha yalın bir şekilde bahsedersek, helikopterin motoru palleri döndürür, paller hava içinde hareket ettikleri için üst yüzeylerinde alçak basınç, alt yüzeylerinde ise yüksek basınç oluşur. Bu basınç farkı da taşıma kuvvetini meydana getirir. Taşıma kuvveti helikopterin ağırlığına eşit olduğunda helikopter hava da sabit tutunur, büyük olduğu zaman helikopter dikey olarak yükselir, daha az olduğu zaman ise dikey olarak alçalır.
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.