Türk Dil Kurumu Türkçe sözlüğünde zekânın tarifi şu şekilde yapılıyor; İnsanın düşünme, akıl yürütme, objektif gerçekleri algılama, yargılama ve sonuç çıkarma yeteneklerinin tamamı, anlak, dirayet, zeyreklik, feraset.
Bilim Adamlarından;
Stern'e göre zeka: Problemleri çözebilme kuvvetidir.
Davis'e göre: Zeka, edinilen bilgilerden faydalanarak meseleleri halletme kabiliyetidir.
Bergson'a göre: Zekâ evvelce elde edilmiş tecrübe ve bilgilerden istifade ederek bugünkü hayat meselelerini çözmek ve hayat şartlarına uymak kabiliyetidir.
Piagret'e göre: Zekâ bilgileri kazanma ve bilgi edinme yöntemini geliştirme gücüdür.
Hinsie'de zekâyı üçe ayırarak tarif ediyor:
1- Teörik Zekâ: abstre (mücerret, soyut) fikir ve sembolleri anlama ve kullanma kabiliyetidir.
2- Mekanik Zekâ: Muhtelif makine ve aletleri anlama, çalıştırma ve keşfetme kabiliyetidir.
3- Sosyal Zekâ: İnsani münasebet ve içtimai hadiselerle ilgili durumlarda akıllı ve mantıki bir şekilde hareket etme kabiliyetidir.
Zekâyı içgüdüden yukarı, akıldan aşağı bir şuur basamağı olarak kabul etmemiz mümkündür.
Zekâ, yeni dünyaya gelen bir bebekte potansiyel olarak mevcuttur.
Zekâdaki gelişme doğumdan itibaren beş seneye kadar süratli gelişir. 10-16 yaşlarında gitgide yavaşlayarak 15-20 yaşında sonra tamimiyle durmaktadır.
Zeka yaşının doğum yaşına bölünüp ve 100'le çarpılarak, Zeka Bölümü (IQ) elde edilir.
IQ (aykü) İngilizcede; Intelligence = Zekâ, Quotient = Bölüm, baş harflerini oluşturur.
IQ (aykü) testinin sonucunda çıkan anlam şöyledir.
0-25 > Ağır gerilik (İdio)
26-50 > Orta gerilik (Embesil)
51-75 > Hafif gerilik (Debil)
76-90 > Sınır zekâlılar
91-110 > Normal zekâ
111-125 > İleri zekâ
126 - 140 > Üstün zekâ
141 - 155 > Çok üstüne zekâ
156 ve yukarısı > Deha
Yirminci yüzyılın tanınmış psikologlarından Amerikalı Terman, test usulü zekâ ölçümünü ilk olarak Osmanlıların yaptığını belirtiyor.
Zeka geriliğine sebep olan önemli nedenler şunlardır: 1- İrsi (soyaçekim), 2- Gebelik sırasında annenin ve bebeğin karşılaştığı tehlikeler, 3- Doğum esnasında çocuğun beyninin zedelenmesi, 4-Çocuğun 4-5 yaşa kadar uğrayacağı kazalar ve ansefalit denilen iltihabi hastalıklara yakalanması, 5- Kafa içi sıvılarının basın artması sonucu başın büyümesi.
Sopenson'a göre Zekâ Bölümlerinin nüfus içindeki dağılımı şöyledir:
Zekâ geriliğinde tedavi mümkün olmayıp ancak mevcut zekâ kabiliyeti ile çocuğun durumunu en iyi şekilde muhafaza etmektir. Bu da şu şekilde mümkün olabilir:
Zekâ seviyesine uygun eğitimini sürdürmek.
Psikomotor Eğitim denilen; yürüme, denge, koşma hareketleri, ince el becerileri mümkün olduğu seviyede yaptırmak.
Konuşma Eğitimini mümkün olduğu seviyede yaptırmak.
Günlük hayatta gerekli olan alışkanlıkları kazandırmak.
Çocuğu topluma kazandırmak için mümkün olduğu kadar özel çaba gösterilmelidir.
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.