İstanbul-İzmir arasında yapılması planlanan otoyol ile İstanbul'dan İzmir'e 3 saatte gidilebileceğini ifade eden Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, en az 6 milyar dolara mal olacak bu otoyolda İzmit Körfezi'nden geçişin 3 kilometrelik bir köprüyle gerçekleştirileceğini söyledi. Toplam 423 kilometre uzunluğunda olan otoyolun, finans kısmı ise yap-işlet-devret yöntemiyle karşılanacak. Şu an iki şirket ihaleye teklif vermiş ve bunlar değerlendirme sürecindeymiş.
Benim merak ettiğim ise bu köprünün nasıl olacağı...
Boğaz köprüsü gibi karadan mesnetlenmiş desteksiz bir köprü elbette mümkün olmayacaktır. İstanbul'daki her ikiköprünün de yaklaşık 700-800 metre arası boylara sahip oldukları düşünüldüğünde 3 kilometrelik bir köprüde en az 4 destek kullanılması gerekecektir. Bu destekler(ayaklar) zemine sabitlenmiş olabileceği gibi yüzer-duba şeklinde de olabilir. İzmit Körfezi'nde Türkiye genelinde olduğu gibi hızla derinleşen bir kıyı yapısı var ise, deniz altına yapılacak bu ayakların maliyeti inanılmaz seviyelere ulaşacaktır. Fakat nispeten daha az maliyetli olsa da yüzer ayakların yapılabilmesinin önünde birçok engel bulunuyor. Bunların başında ise iklim şartları geliyor.
Köprü inşasındaki bir diğer önemli unsur ise titreşimlerin sönümlenmesi. Bunun için en güvenli yöntem süspansiyonlu köprülerin yapılması. Tabi bu büyük ölçekli köprülerde uygulanabilirliği düşük olan bir yöntem. Geleneksel olarak malzemenin esnekliğine ve doğal frekansının ölçümlerine güvenilerek yapılan köprüler büyük ölçek için tercih edilmekte. Eğer rüzgarın ve köprü üzerindeki taşıtların neden olduğu titreşimler yeterli ölçüde sönümlenemezse, köprü rezonansa girerek yıkılabilir. Bu nedenledir ki, köprü yapımında işinde uzman çok deneyimli mühendis ekiplerinin çalışması gerekir. Bu noktada yapılabilecek ufak bir hata, yüzlerce insanın hayatına mal olabilir. Şu an ihaleye başvuran şirketlerin ikisi de Türk ortakları bulunan yabancı şirketler.
Dünyanın en uzun köprüsü ise Çin'de bulunuyor. 1. 7 milyar dolara mal olmuş 36 kilometre uzunluğa sahip olan bu köprü yüzlerce desteğe sahip ve Şangay ile Ningbo arasındaki ulaşımın kilit noktasını oluşturmakta. Bu köprünün geneli viyadüklerde olduğu gibi sık aralıklarla desteklenmiş yollardan oluşuyor. Fakat sığ bir bölge de olsa deniz üzerinden geçtiğinden köprü sınıfına girmektedir.
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.