"Moda" kelimesi Latince'den "modo" kökünden gelir ve "hemen şimdi" anlamını taşır. Günümüzde moda, anlık tercihlerle giysileri kombinleme sanatı olarak görülse de, 1400'lü yıllardan günümüze kadar, kısa süreli dönemlerde kitleler tarafından beğenilen ve en çok tercih edilen giysi tarzlarını kullanma anlamına gelir.
Moda, kültürlere göre değişiklik gösterir. Bir bölgede moda olarak kabul edilen bir giyim tarzı, başka bir ülkede demode olarak nitelendirilebilir. Günümüzde büyük markalar tarafından yönetilen ve sezonluk olarak açıklanan giysi türleri ve kombinler, Türk Dil Kurumu'na göre de değişiklik ihtiyacı veya süslenme arzusu ile toplum yaşamına giren geçici yenilikler olarak tanımlanır.
Moda nasıl ortaya çıktı? Moda, ilk olarak bazı kabilelerin ve toplulukların, kendilerini diğerlerinden ayırmak için giydikleri benzer giysiler üzerine kuruldu. Ancak, bu dönemde moda kavramı henüz yoktu. Daha sonra toplumda tanınan ve saygı gören kişilerin giydiği kıyafetlere benzer kıyafetler giymeye başlayan halk, moda düzenini oluşturmaya başladı. Kralların, kraliçelerin, padişahların ve sultanların giydiği elbiseler, taktıkları takılar ve saç modelleri, insanların başkalarına güzel görünme arzularını körükledi ve zamanla bayanlar aynı tarz kıyafetleri giymeye başladılar. Örneğin, 13. Louis döneminde ava giden kralın yanında bulunan matmazel, bir kaza sonucu atından düşer ve dağılan saçlarını lastikli çorabıyla bağlar. Bu olaydan sonra kadınlar birkaç yıl boyunca saçlarını geniş lastiklerle bağlamış ve bu stile "Fontage modeli" adını vermişlerdir.
Moda kavramı hayatımıza nasıl girdi? Bu kavram, 1902 yılında Thomas Burberry'nin diktiği giysilerin üzerine ismini yazması ile başladı. Kısaca, moda kavramını doğuran yine marka kavramı oldu. Bu girişimle kısa sürede tüm terziler ürettikleri kıyafetlerin üzerine markalarını bastı. Bu da halk arasında, "Ben bu markadan giyiniyorum, bu sene moda." gibi diyaloglara yol açtı ve moda kavramı bu tarihten sonra sıkça kullanılmaya başlandı.
Özetle, moda; kültürel, tarihi ve toplumsal dinamiklerin etkisiyle sürekli değişen ve gelişen bir olgudur. Tarih boyunca değişen bu kavram, günümüzde büyük markaların ve hızlı değişen trendlerin etkisi altında şekillenmeye devam etmektedir.
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.