Murat Günak ; 9 ağustos 1957 yılında İstanbul da doğmuş bir Türk. Babası askeri doktor olan Murat Günak 6 yaşında Almanya ya taşınıyor . İki yıl kadar Almanya da kaldıktan sonra ortaokulu İstanbul da bitiriyor. Daha sonrada tekrar yurtdışına çıkarak öğrenimini bir sanat okulunda endüstriyel dizayn bölümüne girerek sürdürüyor.
Çalıştığı Firmalar ve tasarladığı otomobiller?
-Ford şirketinde tasarımcı olarak çalışan Murat Günak, Renault 'un tasarım şefi Patrick Le Quament'in de katkılarıyla girdiği dünyaca ünlü tasarımcılar yetiştiren RCA ( Royal Collage of Art ) yı bitirerek 1980 yılında Mercedes-Benz'in tasarım merkezinde göreve başlıyor . Mercedes-Benz firmasında şu andaki güncel C serisinin halefi olan C serisinin tasarımını yaptı. Tabiyki yarattığı bu C klas otomobil tasarımı Mercedesin A ve SLK modelleri içinde ilham kaynağı olduğu söyleniyor.
-1994 yılında da Peugeot'ya geçti ve bu firmada da kısa zaman kalmasına rağmen birçok tasarıma imza attı. Bu otomobillerden herkezce bilinen en önemlisi Peugeot 206. Peugeot, bu model ile efsanevi 205 model serisini yeniden eski günlerine getirmeyi amaçlamıştı ve bunu Murat Günak ın tasarladığı 206 ile oldukça sükseli bir biçimde başardı... İlk olarak 1997 yılında cenevre otomobil fuarında konsept olarak sergilendi . Bu otomobil piyasaya çıktığında gerçektende büyük bir yankı uyandırdı çeşitli ödüller ( en çok da tasarımı bakımından ) kazanan bu otomobilin esas anası olan 206 coupe & cabrio modeli de artık ülkemiz yollarında tüm zerafetiyle dolaşmakta... 206 temeli üzerinde escapade konsept otomobilini tasarladı bu otomobil daha ziyade arazi kullanımına yönelik olarak tasarlandı . 206 modelinden önce elektrikli bir arazi konsepti olan Touareg modelinin tasarımından da sorumlu olan Murat Günak şuan piyasayda olan 607 modelinin de dizaynırlığını yaptı. Murat Günak Peugeot da görevli olduğu süre içinde şuanda güncel 307 modelinin de tasarım denemelerinde bulunmuş olduğunu hatta güncel 307 modelinin Murat Günak'ın çalışmalarının ve ekibiyle birlikte hazırladıkları maketlerin bir türevi olduğu bilinmektedir.
-Mercedes e geri dönen Murat Günak , Mercedes in aşırı lüks sınıf için ve Bugatti EB-118 modeline rakip olması için yaptığı Maybach modelinin coupe versiyonunun tasarımından da sorumlu olduğunu bilinmekte. Günak yaptığı bir röportajında Mercedes SLA modelini rüyasında biçimlendirdiğini belirtmiş. Murat Günak en son olarak Mercedes te C serisinin Sport Coupe modelini 270 kişiden oluşan tasarım ekibiyle beraber tasarladı.
- Volkswagen Grubu'nun tasarımdan sorumlu başkanlığına getirildi. Geçen yıl DaimlerChrysler'den Volkswagen'e transfer olan Günak, VW Grubu'nun 36 yıldır tasarım yönetimini elinde tutan 63 yaşındaki Dr. Hartmut Warkuss'un yerine geçti. 46 yaşındaki Günak, artık VW çatısı altındaki tüm markaların tasarım çalışmalarından sorumlu kişi oldu. Murat Günak, geçen yıl Nisan ayında VW Grubu'na transfer olduğunda Volkswagen, Skoda ve Bentley marka grubunun tasarım yönetimini gerçekleştiriyor ve Grup Tasarım Başkanı Dr. Hartmunt Warkuss'a bağlı olarak çalışıyordu. şimdi ise tüm VW Grubu markalarından sorumlu olacak.
Dünya otomotiv devlerinin peşinden koştuğu Günak'ın DaimlerChrysler'den Volkswagen'e geçişi ise 2003 yılının en çok konuşulan transferi olmuştu. Günak, göreve başlamadan önce Hürriyet'e verdiği ilk röportajında â??â??Hayallerimin gerçekleşebileceği bir otomobil dizayn etmek istiyorum. Bu otomobil herkesin rüyalarına hitap edecekâ??â?? demişti.
DaimlerChrysler'den VW'e transferi?
Murat Günak'ın sözleriyle: " Volkswagen büyük bir üne sahip şirket. Kendi bünyesinde bulunan markaların birbirleriyle farklılıkları, burada işlerin daha ilginç olduğunu gösteriyor. VW'de Lupo tipi bir otomobilden başlayıp Phaeton modeline kadar çeşitli büyüklükte, çeşitli tekniklerle geliştirilmiş markalar bulunuyor. Ayrıca Bentley, Skoda, Audi, Seat ve Lamborghini de bu şirketin yelpazesi içinde bulunan diğer markalar. Bu şirkette yapacağım çalışmalarda benden daha fazla yaratıcılık bekleniyor. VW'de ideallerimi gerçekleştirmek gibi bir amacım var. "
Yeni modellerinin takvimi?
VW'de yenilikler takvimi
Golf Plus
2005 şubat
Passat Berline
2005 Mart
Polo (makyaj)
2005 Nisan
Fox
2005 Mayıs
Bora
2005 Temmuz
Passat SW
2005 Eylül
Golf CC
2005 Kasım
Golf Country
2006
Touran (makyaj)
2006
Fox (mini MPV)
2006
Phaeton (makyaj)
2006
Touareg (makyaj)
2006
Microbus
2006
C1
2007
Roadster
2007
Scirocco
2007
Sharan
2007
Avrupa'nın en büyük otomobil üreticisi Volkswagen Group, ünlü Türk tasarımcı Murat Günak ile yeni model atağına kalktı. şirket önümüzdeki dönemde 10 yeni otomobili piyasaya sürecek. Gizli yürütülen bu çalışmaların sesleri yavaş yavaş yükselmeye başladı. şubat ayında Golf Plus ile başlayan yeni model bombardımanı, 2007 yılında Sharan'la son bulacak. Ancak Türk tasarımcının hiç kuşkusuz en büyük kozu, C1 olacak. Passat ile Phaaeton arasında konumlandırılacak otomobil, Audi'de kullanılan V6 ve V8 motorlarla donatılacak. VW, C1 ile hem lüks hem de sportif tarzı tercih edenlere seslenmeyi hedefliyor.
Tasarlarken nasıl bir ruh hali içinde?
Murak Günak'ın sözlerinden:" Markayı öne çıkaran güzellik, teknik ve sempatinin uyum sağlamış bütünüdür. Bu her model için de aynıdır. Bu faktörlerin en ideal şekilde birleşmesiyle ortaya çıkan otomobil herkese hitap eder. Dünyada otomobil gibi sohbet ettiren bir başka obje yok. Otomobil herkesin kalbine hitap ediyor. Her jenerasyonun kendisinden konuşturabiliyor. Bizim mesleğimiz, otomobile bir ruh verebilmek. Otomobilde karakter çok önemlidir. Tasarımın otomobil seçiminde önemli bir rolü var. Ancak dizayn sadece şekil vermek değil. Otomobilin teknolojisin ve kalitesini de ortaya çıkartabilmektir.
-Otomobil dizaynından 3 yıl sonra piyasaya çıkabiliyor. 7-9 yıl piyasada kalıyor. Bugün düşündüğünüz dizaynın 10-15 yıl piyasada kalması lazım. -Müşterilerin bu dizaynı sevmesi lazım. Otomobil modern olacak, ancak günlük modalardan etkilenmeyecek. Biz tasarımlarımızda buna dikkat ediyoruz.
-Gelecekte otomobiller çok fonksiyonlu hale gelecek. İç hacimleri genişleyecek, içinde teknolojik donanımlar yer alacak. "
20 yılı aşkın süredir otomobil tasarımcısı olarak çalışan Günak, modaya uyarlamak ile tasarımın, kalite ile yüzeysel efektin birbirinden nasıl ayırt edileceği sorusuna "deneyim" diye cevap veriyor. En önemlisinin bakmak ve tekrar bakmak olduğunu söylüyor. Günak, asla bir otomobili tek başına tasarlamadıklarını, aynı zamanda markanın tüm model paletini geliştirdiklerini belirtiyor. Günak, Concept C'deki karakteristik gözler ve arma ızgarasının vurguladığı sportif görünüm gibi unsurlar başka Volkswagen modellerinde de görüleceğini belirtiyor. Tasarımcı, ekibinin yenilikçi ve cesur olmaları gerektiğini savunuyor. Concept C'nin gerek marka kimliği, gerek pazardaki başarısı açısından öneminin artacağından emin. Günak'a göre bir araç hem zarif olmalı, hem göze batmamalı, hem de güç göstermeli. Tasarımcıya göre tüm otomobiller bu değerleri paylaşmalı.
Türkiye konusunda düşünceleri?
Türkiye'ye en son ne zaman geldiniz. Son geldiğinizden bugüne neler değişmiş?
En son üç yıl önce gelmiştim. Bugün gördüğüm yer çok farklı. Sanki kültür devrimi yaşanmış gibi. Farklı görünümde güzel güzel binalar, son model ve çamurlu olmayan temiz otomobiller gördüm. Üok hoşuma gitti. Havaalanından otele sahil yolundan geldik. Tarihi surların temizlendiğini, yol kenarlarındaki çimlendirme ve ağaçlandırmaları gördüm. şehre iyi bakılmaya başlanmış. Alman arkadaşım ile konuşuyorduk. İstanbul, şanghay gibi olmuş sanki. Orası da böyle ışıl ışıl. Otomobiller için de böyle. Anlaşılan bütün atmosfer değişmiş. Otomobiller için de değişmiş.
Bu kadar belirgin mi değişim?
Evet. Ülkede durgunluk yerine ilerleme ve büyümenin olduğu gözüküyor. Üok etkilendim gerçekten. Sizi uzun süre görmeyen büyük annenizin 'ne kadar büyüdüğünüzü' kolayca fark etmesi gibi. Siz farkında değilsiniz ama büyük değişim yaşanmış. Yaşam standardı artınca otomobile bakış da değişiyor. Ulaşım aracı yerine zevk aracı oluyor. Zevk için otomobil kullanılıyor.
Asıl sorun sizce nedir?
Türkiye'de bence bir özgüven sorunu var. İletişim ve tanıtım iyi yapılamıyor. şahane şirketler ve inanılmaz bir güç var burada. Tanıtım iyi olmayınca bu anlaşılmıyor. Bakın Coca Cola veya Lacoste da çok tanınmış ama reklam yapmasa belki unutulacak. Kaç Türk tasarımcının çıktığı o kadar önemli değil. Ünemli olan tanıtımın nasıl yapıldığı. Eminim daha bir sürü başarılı tasarımcı vardır Türkiye'de ama kimsenin onlardan haberi yok ne yazık ki.
Tanıtım ile neyi kastediyorsunuz?
Dışarıya ne anlatıldığı çok ama çok önemli. Türkiye'de Osmanlı İmparatorluğu'nun mirası var. İnanılmaz kültürel değerler var. Ancak biz bunları bırakmışız. Yeterince kullanmamış ve tanıtımını yapamamışız. İtalyanlar mesela tarihlerini çok iyi kullanıyorlar. Modada, tasarımda, hatta yiyecek, içecek'de onların izlerini düşünün. Artık İtalyan adını duyduğunuz zaman bilinç altınıza tasarım kazınmış. İstanbul'da şöyle bir sanat müzesi var deseniz, ilgi görmez. Ancak Floransa'da şöyle bir müze var denince herkes gidip görelim der. Bu bizimle ilgili düşüncelerden kaynaklanıyor. Almanya'da mesela yerleşmiş birçok olumsuz düşünce var Türkiye ile ilgili. Döner ve ucuz tatil ilk akla gelenler mesela. Algılama çok basit işleyiş gösterir insan aklında. Onlara neyi iletirseniz onu akıllarına yerleştirirler. İyi tanıtım ve iletişimle kalıplaşmış algılamaları değiştirmeliyiz.
Yurtdışında Türkiye'ye bakış nasıl?
Volkswagen Avrupa'nın en büyük yan sanayi fuarını organize ediyor. Bu yılın sloganı 'misafir ülke Türkiye' idi. Üok şaşırdım ve çok da hoşuma gitti. şahane Türk şirketleri vardı orada. Üstelik ürünleri öyle görünmeyen parçalar değil Bentley otomobillerinin lastik jantı bile Türkiye'den geliyor. Ancak biz bunları iyi duyuramıyoruz.
Autoshow 2006'dan itibaren dünya listelerinde olacak. Bu konuda neler söylebilirsiniz?
Fuarın dünya listelerine girmesinden gurur duydum. Gerçekten çok güzel bir gelişme bu. Dünyanın dört bir yanından otomotiv sektörü çalışanları, tasarımcılar ve de en önemlisi binlerce basın mensubu gelecek demektir. Türkler'e yönelik bir otomobil tasarlama planım var mı diye merak ediyordunuz. Kim bilir belki Volkswagen olarak biz de bu fuara yönelik özel bir şov otomobili yaparız. Bir dahaki fuarı yani 2006 Autoshow'u kastediyorum. Türkiye'ye özel otomobil olur o zaman. Eminim ki, dışarıdan gelen yabancılar da benim gibi çok şaşıracak. Ülkemizi yanlış tanıdığını görecek. Bu tip uluslararası organizasyonların en büyük faydası ilk elden ve doğru tanıtımı yapmaya imkan vermesi. Bu fırsatları yaratmak lazım.
Ford'da Murat Güler ve Mazda'da Hasip Girgin 'de diğer Türk Tasarımcılarımız...
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.