Mali yükü üstlenerek yatırım yapan kişiye yatırımcı denir. Yatırımcının yaptığı bu davranışa da yatırım denilmektedir. Her fikre yatırım yapılmaz. Yeni bir fikri olan ve işe yarayacak bir fikre yatırım yapabilir. Bu fikirlerin sahipleri sunum yapabilir.
Yatırımcı sunumu nasıl olmalıdır?
Sunum hazırlanırken çoğu kez 10/20/30 kuralı uygulanmaktadır. Yani 10 slayt, 20 dakika ve 30 yazı boyutu uygulanır. Sunum hazırlarken, sunumunuzun temiz, derli toplu, çok fazla detayla kafa karıştırmayan ve rahat takip edebilen bir sunumu sahip olması gerekir. İyi bir görünümlü bir sunum dinleyicinin ilgisini çekecektir. Yazı stillerine önem verin. Sunumda yer alan yazılarımızın büyüklüğüne ve stiline dikkat etmeliyiz. Buna dikkat ettiğimizde dinleyicinin daha iyi anlamasına ve takip etmesini sağlayacaktır. Eğer dikkat edilmezse dinleyici ve kolay okuyamayacakları için kolay takip edemeyecekleri için sunumdan bir şey anlayamayacaktır. Mümkün oldukça italik yazı tipini kullanmamız tercih edilir. Bunun yerine kalın ve düz yazı tipleri dikkat çekecektir. Eğer sunumda önemli bir yer varsa altını çizerek ilgisini çekmesini sağlayabiliriz.
Tutarlılık: Bir örnekle açıklamak gerekirsek, sunumunuzda bir yerinde fikrinizin avantajları var dezavantajları yok derseniz, başka bir yerde de dezavantajından söz ederseniz inandırıcılığınız kalmaz, sunumdaki her bir noktanın önceden düşünülmüş ve tutarlılığının kontrol edilmesi gerekir.
Organize olun: Sunumunuzu özet, problem, çözüm, market, takım, finans gibi bölümlere ayırın.
Hemen ilgiyi uyandırın: Sunumda ilgi uyandırmak gerekir. Çünkü karar ilk dakika içinde verilir. İlgiyi problemin ne olduğunu, nasıl çözüm olacaksınız, nerede fark yaratacaksınız gibi yanıtlara yer verilmelidir.
İçerik sağlayın: Sunumda olmazsa olmazlardan biri içeriktir. İçerikten kastım, pazarı ve potansiyeli tanımlayın, ürün veya hizmetin hangi probleme çözüm bulacağını, ürünün avantajını ve iş modelini ve rekabet analizi sorularına cevap verin.
Takım her şeydir: Yatırımcılar iyi bir projeye sahip kötü bir ekibi desteklemektense, kötü bir projeye sahip iyi bir ekibi desteklemeyi tercih eder yatırımcı takımından emin olmak ister tecrübenizi sektör bilginizi ve yeteneklerinizi parlatın yatırımları ve gelecek projeksiyonlarını paylaşın
Eylem çağrısı ile bitirin: Burada ne kadar para kazanacaksınız? Başa baş noktanız ve çıkış stratejiniz sorularının cevaplarına yer verilmelidir.
Yatırımcı sunum aşamaları nelerdir?
Etkili bir hikâyenizi anlatın: Sunumunuza etkili bir hikâyeniz ile başlayın. Bu sayede dikkatler sizin üzerinizde olacaktır.
Çözümünüzü sunun: Ürün veya hizmetinizin ne gibi sorunları çözdüğünü anlatın.
Başarılarınızdan söz edin: Bugüne kadar başardıklarınızdan söz edin. Bu sizin yatırımcının gözünde kredinizi arttıracaktır.
Hedef kitleniz: Gerçekçi hedefler belirleyin. Doğru belirlenmiş bir hedef kitlesi hem yatırımcıları etkileyecek hem de ileriki planlarınızda daha stratejik davranmanıza kolaylık sağlayacaktır.
Müşteri politikanız: Müşteri edinme sürecinizin şirketinize nasıl bir maliyet getireceğini kolayca hesaplamanızı sağlayan bir finans politikanız olmalıdır
Rekabet: Rakiplerinize göre neden daha avantajlısınız, avantajlarınız neler? Gibi sorulara cevap vererek rakiplerinize göre nasıl daha iyi bir değer yarattığınızı şemalarla gösterin.
İş modeliniz: Yatırımcıların en çok üzerinde duracağı konu iş modeliniz olacaktır. Nasıl para kazanacaksınız? Size kim ödeme yapacak? Müşteri sayınız ne kadar artacak? Sorulara yanıt verin.
Takımınız: Yatırımcılar önce insanlara, sonra fikirlere yatırım yaparlar.
Yatırım ihtiyacınız: Bundan sonraki süreçte ne kadarlık bir yatırıma ihtiyaç duyuyorsunuz, şirketinizi bir üst seviyeye taşımak için ne kadar destek istiyorsunuz? Sunumunuzda ne kadarlık bir yatırım istediğinizi, bu parayı nereye harcayacağınızı ve günün sonunda ne kadar kazanmayı hedeflediğinizi belirtin.
Yatırımcı Sunumunda hangi konulardan bahsetmelisiniz?
İş planı: İş planınızın tarifi, iş fikrinin seçme nedenleri ve hedefleri nelerdir? Vb. soruların cevaplarına yer verilmelidir.
Yönetici özeti: İş fikrini bulan kişi hakkında genel bilgilere yer verilmelidir.
Fırsatlar ve çözüm önerileri: Ürün veya hizmet hangi sorunu çözüyor, insanların hayatında neyi kolaylaştırıyor, ürün veya hizmetin avantajları nelerdir, piyasada diğer ürünlerden ayıran yanları, ürün veya hizmeti müşteriler neden bu ürünü tercih edecek? Sorularının cevaplarına yer verilmelidir.
Pazarlama planı: Müşteriniz kimdir, satış ve pazarlama kanalınız ve bu kanalların bütçesi nedir, pazarın mutlak büyüklüğü ve pazardan alınacak pay nedir, mevcut rakipler nedir, firma mevcut rakiplerin tepkisine nasıl karşı koyacaktır, potansiyel rakiplerle iş birliği yapmak mümkün müdür? Sorularına cevap verilmelidir.
Finansal plan: Son aşamada işin karlılığı ve yaratacağı nakit akışı önemlidir, yalın ve gerçekçi olmalıdır yatırımcı anlayamadığı projeye yatırım yapmaz önemli sayısal göstergeleri kısa yorumlarla açıkla
Sunum sırasında dikkat edilmesi gereken noktalar nelerdir?
Çoğumuz sunum yaparken heyecanlanırız. Bu heyecanlanmak duygusu bizim elimizde olan bir şey değildir. Tabiki de heyecanlan güzel bir şeydir ama fazlası kötüdür. Sunum sırasında heyecanlı olmanız (aşırı derecede olmamak şartıyla) aslında kötü bir şey değildir. Aksine bu davranışınız sizin sunumdan keyif aldığınızı gösterir.
Sunum sırasında güler yüzlü olmayı da unutmamalıyız. Çünkü kimse somurtkan birini dinlemekten hoşlanmaz ve sunumdan zevk almaz. Kullanıcı ile göz temasını kurmayı özen gösteriniz. Bu sayede dinleyici ile daha yakın biri ilişki kurmuş olursunuz ve sunuma dinleyiciyi de dahil etmiş olursunuz. Çok sıkıcı bir sunum olmamalıdır. Çünkü dinleyici bir zaman sonra sıkılıp dinlemeyecektir. Sayfalar arasında çok fazla geçiş yapmayın. Bir ileri bir geri ya da birkaç sayfayı hızlıca geçmek yine sizin sunumunuza iyi hazırlanmadığınızı ortaya koyar.
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.