Reklam sektöründe son yıllarda adını sıkça duyduğumuz “viral” reklam, internetin yaygınlaşması ile birlikte video oluşturmanın ve paylaşımların daha çok gerçekleştirilmesi sayesinde popüler olmuştur. Sürekli olarak gönderi paylaşımı, e-postalar yoluyla yayılan paylaşım materyalleri ve kulaktan kulağa tekniği ile tüm internet kullanıcılarına bir şekilde ulaşmak, viral reklamın virüs tarzındaki kullanım şeklindeki tekniklerdir.
İnsanların psikolojileri ile ilgili olan ve algılara ulaşmayı hedefleyen viral reklamlar, duygusal yönden izleyiciyi etkileyen bir duruma sahiptirler. Bu reklam tipindeki ana unsur, reklamın hedef kitlesinin videoyu sıradan bir video gibi izlemesi, videonun profesyonel anlamda reklam filmi olduğunu anlamaması üzerine kurulu oluşudur.
Viral reklamlar teknik olarak iki şekilde incelenmektedir:
Son Kullanıcıların Çektiği Viral Reklamları
Sosyal medyanın yaygınlaşması ile çeşitli platformlarda yayılan videolardır. Bir tüketici, herhangi bir ürünü sevdiğine ya da yerdiğine dair bir video çeker ve paylaşırsa, diğer insanlar da videoyu ilgi çekici bulursa bu paylaşım binlerce insana kadar yayılır. Böylece, son tüketicinin çektiği video, adeta bir reklam filmi haline gelir. Doğal ve amatör olduğu için de, insanlara daha samimi gelir. Ardından, çoğu firma bu videoların telif haklarını almak için girişimde bile bulunabilmektedir.
Firmalar Tarafından Çekilen Viral Reklamları
Tüketicilerin çektiği videolara benzetilmek istenen, ancak profesyonel ajanslarca çekilmesi için sipariş edilen reklam filmleri, bu kategoriye aittir. Reklamını daha samimi ve daha yaygın şekilde yapmak isteyen firmalar, bu iş ile ilgili kuruluşlara isteklerini ileterek, sanki amatör biri tarafından çekimi yapılan bir reklam filmine sahip olmak isterler.
Viral reklam, tüketiciler bazında çok da masraflı projeler değildir. Önemli olan, göz önüne çıkarılacak olan bir ürünün bulunması, istenilen oyuncu ya da oyuncuların olması, küçük çaplı ama sürükleyici bir senaryonun oluşturulması, bir blog ya da sosyal platform üzerinden yayınlayacak bir hesabın olması ve izleyiciye asla reklam olduğunu belli etmeyecek derecede doğal bir oyunculuğun kullanılmasıdır.
Viral Reklamların Avantajları
* Viral reklamlar, klasik televizyon reklamları gibi büyük ölçekli bütçeler gerektirmediği için, ekonomik anlamda oldukça avantajlıdır. Çoğu zaman tek oyuncu ve tek kamerayla çekilebilmektedir.
* Viral reklamlarda marka öne çıkarılmaz; ancak senaryo içine gömülür ve arka planda olması sağlanır. Böylece izleyici, reklamı samimi ve güvenilir bularak paylaşır. Çünkü kimse, bir markanın reklamını durduk yere paylaşmak istemez. Ancak reklam olduğu anlaşılmadan, çok beğenilen bir video, hemen paylaşma isteği uyandırır. Bu şekilde de reklam hızlıca yayılır. Buna bağlı olarak, reklam dağıtım ve yayınlama bedelleri de ortadan kalkar.
* Viral reklamın bir başka avantajı, içinde geçen herhangi bir olay ya da sloganın, gençler arasında hızlı bir şekilde yayılması ve dillere pelesenk olması durumudur. Gençler gerek sosyal hayatlarında, gerekse internet ortamlarında bu reklamlardaki gördükleri ya da duyduklarını anlatırlar. Bu sayede, kulaktan kulağa metodu da işlemeye başlar.
* Reklama gömülen marka, az da olsa ortaya çıkarıldığı için, izleyicinin beynine bir şekilde kazınır. Videoyu beğenen izleyici, bir anlamda ürüne ya da web sitesine de yönelir. Böylece reklam, klasik anlamda da ana amacına ulaşmış olur.
* Viral reklamları klasik reklamlardan ayıran bir başka avantaj ise, bu tip reklamların tahmin edilemeyecek kadar geniş bir kitleye ulaşabilmesi durumudur. Öyle ki, bugün Kanada’da çekilen İngilizce bir viral reklam videosu, ertesi gün farkında olmadan Türkiye’de bir web sitesi üzerinden binlerce kez paylaşılabilmektedir.
* Viral reklamların bir başka artı yönü de, gerektiğinde hedef kitleye yönelik videoların çekilebilir olmasıdır. Örneğin, kadınlar ile ilgili bir ürün için, kadınların çok seveceği ve mutlaka sosyal hesaplarında paylaşabileceği bir reklam videosu hazırlanabilir. Yine lise çağındaki gençleri etkileyen ve bir anda fenomen olan videolar hazırlanabilmektedir.
* Viral reklamlar, bütçe ve etki performansına göre, oldukça verimli ve dinamik reklamlardır.
* Viral reklamların verdiği mesajlar, direkt olarak bilinçaltına iletildiği için, söz konusu marka ya da ürün hakkında güvenilirlik fikri beyne yerleşmektedir.
* Türkiye’de yayınlanan bir viral reklam çalışması, pazarlaması yapılan web sitesine, yalnızca 3 saat içinde milyonlarca tıklanma kazandırmıştır. Bu da, viral reklamın ürüne yönelik anında reaksiyon alabilmesini sağladığının bir kanıtıdır.
* Hemen hemen her projede dikkat edilen masraf kalemleri, viral reklamlarda değişiklik göstermektedir. Bu alanda başarı için, büyük meblağlarda harcama yapmak şart değildir. Bazen öylesine masrafsız ve kolay videolar, çok büyük etki yaratan viral reklam filmlerine dönüşebilmektedir. Böylece, çok para harcamadan, hızlı ve etkili reklamizasyon çalışmaları yapmak mümkün olmaktadır.
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.