31 Ocak 2000, Alaska Havayolları’na ait 261 sefer sayılı uçak, aniden sarsılmaya başladı. Uçak dalışa geçmişti. Hasar gören uçakla boğuşan pilot, Los Angeles Havalimanı’na ulaşmak için çabalıyordu. Ancak, uçak hiçbir kontrole cevap vermiyordu. MD83 tipi uçak hızla Büyük Okyanusa doğru alçalıyordu. Yakınlarda uçmakta olan diğer pilotlar, Los Angeles kulesine olayın vehametini anlatığı esnada çok geçmeden uçak Kaliforniya açıklarında saate 400km hızla Pasifik Okyanusu’na çakıldı ve 88 kişilik yolcu ve mürettebatın tamamı hayatını kaybetti.

Ulusal Taşımacılık Güvenlik Kurulu’na bağlı müfettişler, derhal soruşturma başlattı. Kokpit ses kayıtları sayesinde ihtiyaçları olan ilk kanıtlara ulaştılar. Yetkililerin aklına, ilk olarak kontrollerin bulunduğu kuyruk kısmında bir sorun olabileceği ihtimali geldi ve bu doğruydu çünkü o bölgede bir sorun vardı. Müfettişler MD83'’ün yatay dengeleyicisini incelediler. Dengeleyici, uçağın aşağı ve yukarı hareketini kontrol eden önemli bir parçadır. Dengeleyici yukarı kalktıkça uçağın burnu aşağı doğru iner, dengeleyici alçaldıkça da uçak yükselir. MD83'’lerde dengeleyiciyi hareket ettirmek için motorlu bir kaldıraç kullanılır. Müfettişler kaza mahalinde ki kuyruk bölümüne ulaştığında kritik bir bulguyla karşılaşıyor. Kaldıraç bağlı olduğu somunla tam olarak kenetlenmemişti, kendi kendine duruyordu somun ise birkaç metre uzaklıkta başka bir parçaya bağlı olarak bulundu. Kaldıracın bu kadar sıkı sıkıya tutturulduğu somundan ayrıldığını görmek uzmanları gerçekten şaşırtmıştı. Pilotlar, kaldıraç olmadığı için dengeleyici üzerinde hiçbir kontrol sağlayamadılar. Kaldıraç olmadan uçağın hiçbir şansı yoktu. Bu yüzden müfettişler kazanın nasıl gerçekleştiğini hemen anladı. Artık öğrenmek istedikleri tek şey, kazaya neyin neden olduğuydu ve cevap trajik şekilde basitti.

Kaldıraç mekanizmasında hiçbir yağlanma ya da yağ artığı yoktu. Bu şaşırtıcı ve garip bir durumdu. Federal Havacılık Daire derhal Amerika’da ki tüm MD83'’lerin denetlenmesini emretti. Alaska Havayolları bünyesinde ki 43 MD83'’ün 6'’sı kaldıraç mekanizması testlerden kaldı. Müfettişler uçakların bakım onarım kayıtlarını inceledikçe daha da tehlikeli bir senaryo ile karşılaştı. Alaska Havayolları’nda çalışan mekanikerler uçakları mevcut uçuşlara hazırlamak için sıkı bir program ve yoğun bir baskı altında olduklarını rapor etmiş. Yetkililer, bu uçaklar üzerinde çalışan tüm işçiler sorgulandı. Kayıtlarda sahtecilik yaptıklarını ve taahhüt ettikleri işleri yapmadıklarını anladılar. 90'’larda ki ekonomik durgunluğa karşı koymak isteyen Alaska Havayolları bakım onarım giderlerinde kesintiye gitmişti. Özellikler ekonomik sıkıntı içinde ki şirketlere ait uçaklarda denetim en üst seviyeye çıkartılır. Federal Havacılık Yönetmeliği, bu konuda standart bir güvenlik seviyesi öngörür bu yüzden durumunuz ne kadar kötü olursa olsun uymanız gereken asgari bir güvenlik seviyesi vardır. Eğer başarılı ve iyi bir şirket olmak istiyorsanız bu seviyenin üstüne çıkar ve azamı derecede önlemler alırsınız, bu size daha pahalıya mal olur ama uçuşlar da bir o kadar güvenli hale gelir. Ancak, pek çok şirket nasılsa yönetmelik sadece bunu yapmamı istiyor o yüzden bende sadece bunu yaparım olur biter diye düşünüyor.

Şirketlerin aktif filolarında bulunan uçaklar, 500 ile 700 saat arasında kaldıraç kontrolünden geçer. Ancak, giderlerde kesintiye gitmek isteyen Alaska Havayolları 1996 yılında bu kontrolleri 2500 saate bir uyguluyordu, öte yandan da günlük uçuş seferlerini iki katına çıkarmıştı. Eğer 600 saate bir denetimden ve yağ kontrolünden geçerseniz metal parçalar arasında hiçbir sürtünme görülmez. Ancak bu süresi 2000 hatta 2500 saate çıkarırsanız koruyucu katmanların aşınmasına neden oluyorsunuz ki bu güvenlik bariyerinde zayıf bir nokta yaratır. Eğer bir parçanın yedeği yoksa bu kontroller daha da önemli bir hal alır. MD83'’de kaldıracın bozulması halinde devreye girecek her hangi bir yedek sistem yoktu. Bu nedenle kontroller yaşamla ölüm arasında belirleyici bir etkendi. Ancak, havacılık sektöründe bu aynı zaman da mali bir etkendi, kargo ya da yolcu taşımacılığında havacılık sektörü üstünde büyük bir baskı vardır işin aslı rekabet çok büyüktür. Böyle bir ortamda rakibinize karşı nasıl bir üstünlük sağlarsınız, daha az işle nasıl daha fazla kazanabilirsiniz?

Çoğu zaman istihdamdan bazen de bakım ve onarımdan kesersiniz, eğer denetimleri 4000 saat yerine 5000 saatte bir yaparsanız, bu size büyük miktarda para kazandırabilir.

Kategoriler:

Yapılan Yorumlar

Henüz kimse yorum yapmamış.

Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.

Yorum Yapın

Adınız:
E-Mail:
Mesajınız:
Doğrulama: Güvenlik Kodu
 
Hosts Dosyası Nedir?     Ekinoks Nedir?     Vista Transformation Pack 5.5     İntel'in Core 2 Duo E6400'ü %56'lık oc ile fiyat-performans kralı     Avedesk 1.3 Bölüm 1     Samsung'un 32 GB Flash Sürücüsü Görücüye Çıktı     Cubase 4 - Devrimci bir kilometre taşı Müzik prodüksiyon yazılımı.     M-Audio MobilePre USB - USB Beslemeli, Pre-amplifikatörlü USB Ses Kartı     M-Audio, Avid/Digidesign tarafından satın alındı - İki dev birleşti     StrokeIt 9.5     Windows Vista Güncelleştirme Paketi     VW Touran CCS (BiZEL Motorlu Tek Araç)     Avedesk Bölüm2     NanoTeknoloji Nedir?     AMD: Fusion ile CPU ve GPU'yu Birleştiriyor.     Murat Günak kimdir?     Barkod Nedir?     VW Tiguan ( Küçük Touareg )     Java Destekli Telefonlar için 3D Performans ve Kalite Testleri     Cubase 4 - Kontrol Odası (Control Room)     C-Metisse (Citroen'in Yeni Bombası)     MouseIMP Pro     Avedesk Bölüm 3 - Ave Scripter Eklentileri     SSL Nedir? Nasıl Çalışır?     Ürün İncelemesi: Toshiba USB 2.0 1GB Flash Bellek     Ürün incelemesi: Saitek P3000 Wireless PRO Gamepad     Windows Vista Sidebar     Beklenen oyun: Trackmania UNITED çıktı!     H-racer ve Hydrogen Station     VISTA TRANSFORMATION PACK 6.0     Ürün İncelemesi: APC Back-UPS RS 1000VA Kesintisiz Güç kaynağı(KGK)     Pardus Linux 2007 Beta 2     Ekran Kartları Nasıl Çalışır?     AMD FireSTREAM Kartlara Logosunu Verdi     Samsung'tan Dünyanın En İnce Cep Telefonu     Nintendo Wii Haber Kanalı Artık Yayında     Saab Bio Power     Apple iPhone     Yüzyılın icadı: Erke Dönergeci     Hidrojen Kullanan Otomobil Sayısı Her Geçen Gün Artıyor!     Super Mario artık Nintendo Wii ‘de     10.000 Pardus     TecrubeliPilotAraniyor.COM     Mobility Radeon X1900     Vista'nın da çıkmasıyla beraber 4 çekirdekli işlemciler artık standart hale geliyor     Avedesk Eklentilerin Ayarlanması     Dünyanın İlk Boxer Turbo Dizel Motoru     Ford Mustang Giugiaro Konsept     Dizüstü Canavarı: Monster T2-Rex T72M575U1     Kuantum Bilgisayarlar Geliyor     ATI Catalyst 7.2 Sürücüleri Çıktı!     Microsoft Virtual PC 2007     Yüzyılın yarış oyunu: Test Drive Unlimited!     Kuantum Bilgisayarlar     Vista üzerinde IIS 7.0 Kurulumu     Video oyunları çocukları zayıflatıyor     MSN alternatifi, kullanıcıların yeni gözdesi: Trillian     Yahoo Messenger Vista !     Toshiba'dan 51 GB HD DVD     Corel WordPerfect Lightning' in halka açık beta sürümünü yayımlıyor!     HP iPAQ Voice Messenger 510 ; Ses tanıma, Wi-Fi, Windows Mobile 6.0 hepsi bir arada     F1'e geri sayım…     Casper, dört çekirdekli Intel CoreTM 2 Quad Q6600 işlemciye sahip yeni modelini pazara sundu.     Far Cry'ın devam oyunu, muhteşem grafikleriyle: Crysis     Değişen İklim Değil,Enerji Olsun!..     Küresel Isınmanın Nedenleri? Sebepleri?     IBM Dünya'nın En Güçlü Bilgisayarını Geliştriyor     Yod'm 3D     Hard Disk Pazarının Kralı: Seagate     Oyunlar yeni bir boyut kazandı: TrackIR!     Vista Aero Reloaded     Elbit Systems VIPeR "avcı-katil" robotu çıkarıyor     Hava Kirliliğini Arttıran Sıcaklık İnversiyonu- Bölüm2     Hava Kirliliğini Arttıran Sıcaklık İnversiyonu- Bölüm1     Yahoo'dan Sınırsız Email Kapasitesi     Adobe'den Ücretsiz PDF Oluşturma Hizmeti     AeroClear Glass for Vista Theme     Türk insanına has Google Logoları…     Google Spreadsheets     Ati HD2900XT, Nvidia 8800GTX'a Karşı: Crysis Demo ve 3DMark06 Testleri     NuSphere PhpED IDE     Vista'da Farklı Temalar Kullanmak     İTÜRO     768MB 8800GTX, 512MB ATI HD 2900XT, 640MB 8800GTS Oyun ve 3DMark06 Testleri     Mucitlerimiz Gün Işığına Çıkıyor     Hovercraft: Sınır Tanımayan Araç     Free Loader güneş pili     Vestel, Tamamen Türk Yapımı Yakıt Pili Üretti     İTÜ Robot Olimiyatları     Yenilenebilir Enerji Kaynakları Nelerdir?     Kuzey Işıkları'nın Dansı     Adobe CS3 ile Mac'te, Daha Fazla Şey Yapın     Güneş Enerjisi Nedir?     Motorlarda Yanma Odaları ve Özellikleri     Motorlarda Piston Tipleri ve Kullanılan Malzemeler     Hidrojen Yakıt Pilleri Nasıl Çalışır?     Colin McRae: DIRT     Geleceğin Yakıtı, Hidrojen Nedir?     Crysis'in sahne tasarımlarına bir göz atalım     Güneş Enerjisinden Elektrik Nasıl Elde Edilir?    
Coğrafya
Coğrafya Sitesi
Tarih Sitesi
Türkçe Sitesi
Bilgi Sitesi
Bilgiler