İnşaat mühendislerinin kullanım alanında olan, makine mühendislerinin tasarımı kule vinçler inşaat sektörünün devlerini bir adım daha ileri taşımaktadır. Gemi üretiminde benzer bir sistem ile hız kazanan tersaneler, tasarımcılara ilham vermiş olacak ki bir benzerini inşaat sektöründe kullanmak üzere geliştirmişlerdir. Kule vinçler teknoloji harikası olmayan basit bir sisteme dayalı da olsa sektörün yıllarca süren projelerinde önemli hız artışları sağlamış, taşıyıcı işçilerin yaptığının yüzlerce katını daha az maliyet ve güven ile yapmayı başarmıştır. Dış ülkelerden temin edilen parçalarının inşaat alanına getirilerek tek tek birleştirilmesi ile bir kaç gün içinde kurulup söküle bilmektedir,
Belli bir alana yapılan çok sayıda bina için(2-3-4) tek bir kule vinci yeterli olmakta, taşınan ağır yüklerin ve aşılması zor yolların aşılmasında ve taşınmasındaki tüm zorlukları ortadan kaldırıp, ek kaldıraç ve taşıma araçları masrafı da gerektirmemektedir. Kule vinçleri uzun, radyo istasyonu direğine benzer ama çok daha sağlam ve parçalardan oluşan, üzerinde BOM adı verilen yükün yatayda yol izleyebileceği raylı bir sistemden meydana gelir. BOM yatay olarak kule gövdesinin üzerindedir. BOM kulenin üstüne yerleştirilirken bir tarafa ağırlık(beton) koyularak diğer uzun kısım için denge şartları yerine getirilir. BOM üzerinde gövdeden uzaklaştıkça yük alımı azalmaktadır. Vincin maksimum uzaklıkta aldığı yük 1 tonu geçmemelidir. Devrilme ihtimali yüksek olan sabit vinçler rüzgarda da kullanılmamalı ve hatırı sayılır yükseklikte çalışan operatörlerinin kule tepesinde bulunmamaları gerekmektedir. Kule gövdesi ağırlığın kaldırılacağı en uygun bölgelerdir. Genelde ağır parçalar gövdeye yakın yere kadar kule vinçleri, diğer bölgelere ise ek kaldırıcı ve ya sürükleyici mekanizmalarla iletilmektedir.
Kule vinçleri için bazı Türk firmalarda kolları sıvamış, başarı ile de yerli kule vinçlerini tasarlamışlardır. Son derece güvenli ve tamamen yerli üretimle elde edilmiş bu makineler sektörde yerini bulmuştur. Mobil olanları da mevcut olan ama pek tercih edilmeyen kule vinçleri, yere açılan 10×10 boyutlarında ve ya zemine göre küçük-büyük çukurların içerisine beton doldurulup metal hasırlarla güçlendirilerek ve sabit yere monte edilerek kurulumunun startını verir. Zemini hazır olan yere parçalar bir iki kademe yerleştirilir. Bu işin kolay kısmıdır. Dışarıdan tahsis edilen mobil bir vinç yardımı ile kısa gövdeye BOM ve beton dengeler yerleştirilir. Bundan sonra kedi kendini yükseltme özelliğine sahiptir. Boy yükseltilmesi için üzerinde bulunan hidrolik sistemli bir yükseltici parçaları tek tek olarak teknikerlerin yardımı ile kurulumunu tamamlar.
Aşağıdaki video animasyon olarak tüm detayları göstermektedir.
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.