Alışveriş, gerek zorunlu hallerde, gerek ise lüks tüketimde sürekli uygulanan bir değişim yöntemidir. İlk çağlarda takas yöntemine dayanan alışveriş prosedürü, Lidyalılar ile birlikte paranın kullanılması ile, değerli kağıtların değişilmesi prensibine dayalı hale gelmiştir.
İnsanlar, öncelikle zorunluluk hissettikleri ihtiyaçları karşılamak isterler. Karnını doyurmak için aldığı yiyecek içecek maddeleri, üzerini örtmek için aldığı kıyafetler ve elbiseler, bu ihtiyaçlardan bazılarıdır. Bu zorunlu ihtiyaçlara ek olarak, insanlar gelir durumlarına göre ev, araba, yazlık, tekne gibi lüks ihtiyaçlarına da sahip olmak isterler. İşte bu noktada, uzun ömürlü tüketilebilecek, bu zaman zarfında kişilerin sağlığını olumsuz yönde etkilemeyecek, ürün ile ilgili bir sıkıntı olduğunda ürünü temsilen karşısında bir muhatap bulabilecek, güvenilir mallar tercih edilmektedir. Bu kıstaslar bütünü de, tüketicilerin belli başlı markalara yönelmesini sağlamaktadır.
Tüketici, aldığı ürün ile ilgili şüphe duymak istemez. Örneğin, bir gıda maddesi alınacak ise, bu ürünün öncelikle sağlık açısından güven vermesi istenir. Ardından uzun ömürlülük, lezzet gibi kıstaslar gelir. Bu aşamada, ürünün üreticisi firmanın, tüketici nazarında güvenilir olması için, kendini kanıtlamış bir firma olması beklenir. Tüketici, firmanın aldığı sertifikalardan kuruluş tarihine kadar hemen hemen her veriyi kafasında değerlendirir. Zaten, tüm kıstasları çoğunlukla sağlayan firmalar, sektörlerinde güvenilir markalar halini aldıkları için, kısa sürede tercih edilen kuruluşlar olmaktadırlar.
Sadece gıda değil, tekstil sektörü de tüketim alanında çok benzer şekilde işlemektedir. Dünya çapında tercih edilen giyim markaları, tüketiciler açısından kalite ve şıklık konusunda güven sağladığı için seçilme sebebidirler. Kullanılan iplik ve kumaş kalitesinden, renk seçimlerine kadar her anlamda, bilinen markalar birçok konuda güven vermektedirler. Özellikle bebek ve çocuk tekstili açısından da, kanserojen maddelerin kumaşlarda bulunmaması ve kalite sertifikaları ile ilgili sağlanan garantilerden dolayı, önemli markalar tüketim açısından ilk tercih edilenlerdendir.
Lüks tüketim sayılabilecekler arasında yer alan araba alışverişi de, markaların güvenilirliği ve kıyaslanması açısından çok net bir alandır. Arabaların gücü, tamir ve bakım masrafları, konforları, hızı, performansı, rengi, bağlı kuruluşları ve yetkili bayilere ulaşılabilme kolaylığı gibi pek çok etken, markaları birbirleri ile kıyaslarken oldukça önem arz eder. Kısacası, tüketicinin kalbine değebilen, mantık sınırları içinde kendini belli eden, güvenilir kuruluşlar, marka olma yolunda hızla hareket etmektedirler. Bu yolda, sürekli tercih edilen ve geniş kitlelere hitap eden firmalar, bulundukları sektörde devamlı olarak ilgi çekecekler ve pazara hakim olacaklardır.
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.